העתיד כבר כאן – To be a coach – להיות מאמן

בשעת בוקר מוקדמת טייל איש על חוף הים, התבונן בגלים הנשברים אל החוף וראה מראה בלתי רגיל. על רצועת החול היו פזורים אלפי כוכבי ים שנפלטו מהים כשהם גוועים בשמש הקופחת. הרחק הלאה בחוף, הוא הבחין באישה צעירה אוספת כוכבי ים ומשליכה אותם אחד אחד בחזרה אל הים. כאשר היה קרוב דיו אל האישה כך שקולו ישמע מעל רחש הגלים, פנה אליה ואמר: "את מבזבזת את זמנך, אלפי כוכבי ים זרועים על החוף לא תוכלי לשנות דבר". הצעירה התכופפה, נטלה כוכב ים והשליכה אותו אל הים, רחוק ככל שיכלה. "שיניתי משהו בשבילו" אמרה והתכופפה להרים כוכב ים נוסף.

הסיפור הזה ממחיש את אופייה של עבודת האימון האישי. תחום זה התפתח בצורה דרמטית בעשור האחרון של המאה העשרים, שורשיו הבסיסים נעוצים באימון מנהלים בארגונים גדולים ובתכניות מנהיגות הדרכה ייעוץ ארגוני ופסיכולוגי. זוהי עבודה רגישה אינדיבידואלית עם לקוחות מסוגים שונים (שכל אחד מהם עולם ומלואו). כדי לעזור להם להצליח לצמצם פערים להשיג תוצאות לשמר ולהטמיע התנהגויות שיחוללו שינוי בחייהם האישיים והמקצועיים.
אימון אישי / מקצועי מתייחס למכלול חייו של האדם עם דגש בהנעה לפעולה ובפיתוח למידה שיש בכוחה להוביל להגשמה, איזון ומהלך חיים טובים ויעילים יותר.
עצת הזהב השבועית
פערים הם כלים מאוד חשובים ומשמעותיים בעולם האימון, בפער שבין המצוי לרצוי מתרחש האימון. זוהי זירת העשייה המרתקת להובלת השינוי הנדרש. לרובנו פער נתפס כמשהו לא טוב, לא נעים, פערים נתפסים בחברה כמשהו לא צודק פערים כלכליים, חברתיים, חינוכיים עיוותים שגורמים לעוול.
בתפיסת האימון שלי (כמאמן אישי מזה 20 שנה) פער הוא דבר נפלא, הוא מתנה, הזדמנות לצמיחה, להתחדשות ולגילוי כוחות עצומים הטמונים ומוצפנים באדם לטובתו לאמונתו ולאושרו.
הפער שבין המצוי לרצוי הוא הסמן הימני המקום המאפשר לשינוי לנבוט לצמוח – פער הוא מקום הגדילה שלנו.
בעולם יש היום מגוון שיטות של אימון, רבות מהן מקורן בתחומי הניהול והפיתוח הארגוני שבהם הדגש הוא בשיפור תהליכים שיטות ונהלים ובבניה נכונה של צוותים שיתופי פעולה ומנהיגות מעצבת.
השיטות הללו נשענות על ההנחה שהמאמן הוא המומחה הבלעדי אשר נותן ייעוץ תמיכה הכוונה ומוטיבציה מערכת יחסים כזאת של מאמן מומחה שמה דגש רב על ניסיונו ומומחיותו בהתאם לתחום ההתמחות שלו.
בתסריט הזה תפקידו של המאמן הוא לספק תכנית עבודה סדורה מותאמת לצרכי המתאמן והארגון ולהעניק תשומת לב אישית ככל שנדרש כמו מאמן כדורסל שמלהיב את הקבוצה לניצחון המיוחל.
COACHING – אז איך עושים את זה אחרת?
משחקים הם הצורה הנעלה והיעילה ביותר של לימוד אימון וחקירה (אלברט איינשטיין)
משחקים הם חלק חשוב ומשמעותי במערכת הלמידה ההכשרה והאימון בחינוך, בעבודה, בעסקים וברווחה האישית. לפי הוול סטריט ז’ורנל – מאות חברות ברחבי העולם כגון: נוקיה, קרייזלר, אלקטל ועוד גייסו יועצים ומומחי תוכן שיאמנו את העובדים והמנהלים שלהם בטכניקות שעושות שימוש בפעילויות משחק חווייתיות ומהנות.
לטכניקה הזאת קוראים "משחק רציני" שאמור להפוך אותנו ליותר יצירתיים ומסופקים. המטרה היא להמיר חוויות מהנות לתובנות וכלים יישומיים בדרך עקיפה.
פעילויות לימודיות המשלבות משחקים מותאמים הן "מכונת הלמידה" הנכונה האולטימטיבית – סימולטור מהנה שיכול לדמות יכולות רצויות, לקשר ביניהן, לחזק את המיומנויות לזיהוי שינויים בסביבה, לעבד מידע בו בזמן ולפתור בעיות המצריכות זיהוי דפוסים, זיהוי מגמות, הסקת מסקנות והיכולת לראות את התמונה כולה בפערים בין הרצוי למצוי.
הלמידה החווייתית האינטראקטיבית בקבוצה, מעודדת יצירתיות וחשיבה אחרת, היא מונעת מכוחן של ההתנסות המעשית, ההתלהבות הסקרנות וההתרגשות, אבל נשמרת ומתעצמת הודות לשיטתיות להתמדה ולמשמעת האישית והארגונית.
יצירתיות היא מהפכה מתמשכת שמבססת אצל כל אחד מהמתאמנים יכולות וכישורים לאימון והעצמה עצמית.
פעילויות העצמה, הגיבוש והלמידה הייחודיות, מתבססות ומתקיימות באמצעות סימולטורים ומשחקים ייחודיים בשטח. הסימולטורים מאפשרים את ההתנסות המעשית החווייתית והמאתגרת המותאמת בדיוק לצרכים של הקבוצה.
עולם התעסוקה העסקים והכלכלה המשתנה מדגיש את החשיבות העליונה של ה-SOFT SKILLS (כישורים רכים) כמאיץ להצלחה במציאות של אי-ודאות.
אחריות מעשית למתאמנים
בתהליכי האימון שאנחנו מובילים, המתאמנים אחראים ושותפים לפעולתם וללמידתם. זוהי אחריות מעשית ההופכת את המעורבות שלהם ואת תהליך השינוי למוחשי מותאם וממוקד יותר עם משמעת עצמית גבוהה ולפיכך תהליך השינוי קצר יותר ומוצלח.
תכנית העבודה מדייקת מטרות יעדים ותכניות עבודה מותאמות ברות מדידה בציר הזמן והאיכות.
אחד הדברים שמושכים אנשים לשיטת האימון שלנו הוא הדגש על הפעולה המעורבות והאחריות האישית המעשית של המתאמן – סוג של אמנה הדדית משותפת להצלחה המיוחלת בצמצום הפערים שבין המצוי לרצוי.
חיים ליפא, כותב הטור על עתידנות ותעסוקת עתיד, מייסד ומפתח מודל ה-GPS האנושי לשדרוג הפוטנציאל האין סופי של המוח.