העתיד כבר כאן – המבחן הגדול של שילוב הנוער הנושר בעולם התעסוקה המשתנה

להיות מיוחד להתעצם, להתחזק ולהתחדש כל פעם מחדש

העולם כולו מדבר על חיזוק ובניית הנפש כסוג של היבנות פנימית, ביהדות בניית הנפש וחיזוקה זו דרך חיים, מצווה מהתורה, החיזוק, ההעצמה והכשרת הנפש אינם "מכשירי מצווה" הם המצווה עצמה.
היהדות מניחה את העיסוק הזה במרכז העשייה כמטרה ולא כאמצעי, וכבסיס שלם לאמונה לשמחה ולהגשמה עצמית. שאיפות ואתגרים הם כוח הנעה נפלא לאדם, התשוקה להשגת המטרה ולהצלחה יכולה להעניק לנו כוחות ותמריצים מיוחדים לעשייה נלהבת ולהגשמה עצמית.
אחת התכונות הבולטות שלנו הינה הרצון להיות מיוחדים לתופעות אלו של בקשת הייחודיות יש שורשים עמוקים בתבניתו ומהותו של האדם על כך אמרו חז"ל: "כשם שאין פרצופיהם דומים, כך אין דעותיהם שוות" (ברכות נ"ח).
בבניין האישיות הרוחנית קיימים הבדלים מהותיים בין אדם לרעהו אין שני אנשים הדומים זה לזה בנטיות הלב, באופי ביכולות ובכישורים באופן החשיבה או במשאת הנפש בתוך המארג האישי יש לכל אחד ניסיונות וקשיים משלו המסיטים ומשבשים את הליכתו בתלם ואת השאיפה למיוחדות להצלחה ולאושר.
עצת הזהב השבועית
בכל מסגרות החינוך, עולים קשיים חינוכיים חברתיים וסוגיות ערכיות מהותיות הנוגעות לעתיד הנוער המתבגר שלא מוצא את מקומו לעיתים במסגרות המקובלות, אופן ההתמודדות והתייחסות ההורים, גורמי הקהילה, המחנכים והסובבים את הנוער במעגל חייו נהיה קשה יותר ומורכב לאור הפיתויים הרבים וחשיפת הייתר לעולם הגלובלי החדש ולאור העלייה המדאיגה בשיעור הנוער הנושר.
מדינת ישראל מדווחת על כ- 330,000 ילדים ובני נוער בסיכון, עובדה המחייבת התייחסות וטיפול מידי מהיר ומערכתי באשר לעתידים הקרוב והרחוק של כל נער ונערה.
הרבה נערים ונערות היו יכולים להישאר בתלם, אילו היו משכילים לפתח עבורם תכניות ומסלולי מניעה מותאמים לרבות ביצוע אבחונים מדויקים בזמן ובאמצעות יצירת תכנים מקצועיים ייחודיים, מתן הכוונה והתאמתה ביחס לכישוריהם והעדפותיהם (מה שקרוב לליבם) ובהתייחס לפתרונות באשר ליכולות הכלכליות והמנטליות של אופי הבית ממנו מגיעים הנער או הנערה.
קשיים כישלונות ואכזבות חוזרים ונשנים לאורך כל תקופת הלימודים (החל מגיל הצעיר מאוד) במוסדות הסטנדרטים והחוויה השלילית שהם חוו גורמים להם להתאפיין בחוסר אמונה ביכולת העצמית שלהם. אימפולסיביות, מרירות, ייאוש, תסכול ואכזבה הם חלק ניכר מהסטיגמות שבני נוער אלו נושאים על גבם ומתמודדים איתם מגיל צעיר.
נדרשת הערכות חירום לאומית.
במציאות קשה זו בה כמעט אין בית שאין בו נער או נערה מתמודדים המאתגרים את עצמם ואת סביבתם, קיים צורך דחוף לפעול למתן פתרונות מיידים ייחודיים מותאמים ולמניעת החרפת התופעה. מתן מענים שידעו לזהות את החוזקות הקיימות בבני נוער אלו ולהעצים אותם, להאמין בהם ולאפשר להם לצמוח להתפתח ולהתחזק להעניק להם יכולות וכלים מעשיים להתמודדות, כוחות להאמין בעצמם ולחזק את תדמיתם ואת הביטחון העצמי שלהם, לאפשר להם עתיד בטוח ובטחון כלכלי וחברתי.
אנחנו חייבים להיות שם בשבילם ללא שום תנאי להאמין בהם ולהעניק להם מקום חם "בית" שתמיד יאסוף אותם מכל מצב של סיכון.
המבחן הגדול של שילוב הנוער הנושר בעולם התעסוקה המשתנה
בשנים האחרונות אנו עדים לשינויים במאפייני העולם התעסוקתי בהתאמה לדרישות המאה עשרים ואחת. עולם העבודה החדש עובר מכלכלת כפיים לכלכלת ידע והמציאות החברתית הן ברמה האישית והן ברמה התעסוקתית מאופיינת בשינויים ואי ודאות. הגלובליזציה הדמוגרפיה והידע האין סופי, הבינה המלאכותית והרובוטיקה מאתגרים ארגונים ומנהלים בחיפוש אחר דמות העובד החדשני הייחודי המותאם לעת הזו ולעתיד.
עובדים רבי יכולת, גמישים ויצירתיים בצורת חשיבתם, אשר יודעים ללמוד באופן עצמאי ולהתמקצע במספר תחומים במקביל ולפעול באופן רחב ומערכתי.
במציאות זו חייבים ארגונים מנהלים ועובדים לדעת לחשב מסלול מחדש, להסתייע בהכשרות וליווי מומחים ולאפשר לעצמם גמישות מחשבתית והתאמה להתמודדות עם תנאי אי ודאות ושינויים תכופים. נדרשת הערכות מערכתית שתאפשר לצעירים ללמוד את המקצועות המאפשרים כניסה לענפי תעסוקת הטכנולוגיות העילית, נדרש שינוי בתקציבי ממשלה שיוקדשו לחינוך ולהסרת החסמים החברתיים והתעסוקתיים
בעולם שבו היוזמה הפרטית הופכת למרכיב מרכזי בהתפתחות האנושית, הרחבת קבוצת הפרטים שנוטלת חלק בכלכלה ובתעסוקה ונהנית מפירותיה היא משימה לאומית מרכזית ממעלה ראשונה.
כל מה שילד צריך הוא מבוגר אחד שיאמין בו (ר’ שלמה קרליבך)
חיים ליפא, כותב הטור על עתידנות ותעסוקת עתיד, מייסד ומפתח מודל ה-GPS האנושי לשדרוג הפוטנציאל האין סופי של המוח.