חגי תשרי כבר מאחור, ימי החול בפתח ואיתם השגרה המדהימה, רוב הורים מאושרים שהחופש תם למרות שעננת וירוס הקורונה מרחף מעל כולנו
כיצד מתנהלים מבראשית?
ראשית בבית משנסים מותניים מבהירים שוב את החוקים. מתי הולכים לישון? מתי קמים? ממליצה להכין בגדים יום לפני ביחד עם הילדים וכך לא יהיו מריבות בבוקר, ישנם ילדים הרגישים לבגדי המעבר, לתווית שבבגדים, לאורך השרוול, לסוגי בד … מניסיון בדקו על מה זה יושב, ויסות חושי או פינוק ברוב המקרים מדובר על אי נוחות אמתית, אני ממליצה לא להיכנס לוויכוחים מיותרים התאימו את עצמכם לצורך של הילדים, שהבגדים לא יהיו צמודים מידי, שימו לב לרגישות של הילד וקבלו את הימים שאחרי החגים בשמחה.
למחנכים שביננו זו הזדמנות נוספת לחזור על חוקים והרגלים, לקבל מחדש את הילדים באהבה להתעדכן מההורים באופן שוטף איך הילד ישן? איך הוא קם, איך הוא מרגיש.
בנוסף בקשו מהילדים לספר מה הם עשו בחופש איפה הם בילו? למה הם התגעגעו בגן? פינה, משחק? תעדכנו אותם לגבי סדר היום בגן, זה נותן בטחון – שייכות.
עברו שוב עם הילדים על פינות הגן מטרתן וכיצד משחקים, חשוב לחדד שוב את נושא השירותים – לא להתאפק, צוות הגן עוזר בניקיון לאחר עשיית צרכים (בהתאם לגיל) חידוד נושא היגיינה ושמירה על פרטיות הגוף!
ילדים בגיל הגן 3-5 כבר ללא טיטולים מגלים מחדש את האיברים הפרטיים שלהם, עולם המושגים שלהם רחב יותר, המשחק הדרמטי מאוד דומיננטי הם משחקים באבא אמא ותינוק הם מנסים ״להחליף טיטול״ זה לזה … הם משחקים ברופא וחולה הכל נעשה בצורה תמימה ותואמת גיל, חלק מהילדים סקרנים יותר, ישנם ילדים שבאים מבתים חופשיים יותר כל ילד והבית שלו, אנחנו בגן מקבלות מארג של ילדים עם הרגלים שונים ותפקידנו לחדד לילדים את החוקים ולהציב גבולות מאוד ברורים, להיות ערניים כאשר ילדים משחקים, לעשות תצפיות מחד גיסא ומאידך גיסא לאפשר להם להיות ילדים.
לעדכן את ההורים ולהבהיר להם שמדובר במשחק תמים ולבקש מהם להשיג נכון את ההנחיות שלהם בעניין. אנחנו המחנכים וההורים אנשים בוגרים והילדים הם ילדים שלא ניצק חלילה מושגים מעולמינו, למחנכים אין מושג איפה המקרה פוגש את אותו הורה ולכן אני ממליצה מניסיון להתאמן על הקשבה לעיתים הניסיון שרכשנו יכול להתפרש כביקורת (קרה לי וזה מאוד לא נעים לא זאת הייתה הכוונה) במקרה הצורך להפנות לאיש מקצוע – פסיכולוגית התפתחותית או יועצת חינוכית המתמחה בעניין.
שימו לב לאחיזה של הילד האם הוא זקוק לעזרה נוספת מרפאה בעיסוק או פשוט להנחות את ההורים שהילד יעזור בהכנת סלט, באפייה, בכל דבר שבשגרת היום, שימו לב לאוצר המילים והשיום, האם הילד זקוק לתיווך או לקלינאית תקשורת …
הקפידו לא לדבר מעל ראשו של הילד לא להעליב אותו או להחליש אותו תהיו שם בשבילו הקשיבו, חבקו עטפו והקנו דרך.
אז אנחנו אחרי החגים נוח להתחיל מבראשית, האתגרים רבים מאחלת לכולכם ילדים, הורים ומחנכים שנה בריאה, שופעת בשמחת ילדים בהקשבה בתקשורת טובה ובפרידה מווירוס הקורונה !
ריקי לוי (.M.A בחינוך)