מתחברים לטבע-מאות משפחות במושבה הצטרפו לגל החינוך ששוטף את הארץ

מונטסורי-יער

דווקא בימי בידוד חברתי, סגרים, מסכות ובידודים, מצאו עצמם קבוצת הורים (ואנשי חינוך) מזכרון יעקב מחפשים גישה שתשקף את השקפת עולמם החינוכי עבור ילדיהם. ״הקורונה גרמה לאנשים לעבור דירה או להחליף עבודה, ולנו, כהורים, יותר מכל התחדדה השאלה איך אנחנו רוצים שהילדים שלנו יבלו את השנים הקרובות, בלמידה משמעותית אבל גם ברווחה והנאה.״ אומר דור, אב לשניים מזכרון יעקב. ״נפגשנו באוגוסט עם עוד כמה הורים וניסינו לפצח את השאלה הזו. סקרנו שיטות שונות ונפגשנו עם אנשי חינוך."

לאחר חודשים של עבודה אינטנסיבית, למידה על הגישות החינוכיות, סיורים במגוון בתי ספר ושיחות עם אנשי מקצוע, נבחרה גישת חינוך מובילה. "מצאנו קונצנזוס בגישת מונטסורי-יער. חינוך יער חושף את הילד לטבע ומטפח אחריות סביבתית, הנושא בה׳ הידיעה של העידן הזה ובתקופת הקורונה תורם לבריאות הנפשית והפיזית של הילדים. גישת מונטסורי-יער מעודדת את טיפוח האינטלקט ומאפשרת למידה חוויתית ומשמעותית מאד" מספרת סמדר כורם נחשון, ממובילות היוזמה.

נופר לוינדרי, אף היא ממובילות היוזמה, מוסיפה ואומרת: “משפחות רבות עברו וממשיכות לעבור לזכרון יעקב, הידועה בחינוך המצוין שלה, מהטובים בארץ. כיום, כשגובר הביקוש לחינוך פרוגרסיבי בארץ ובכל העולם, אנו מרגישים את הצורך גם במושבה שלנו."

"באחד הקיצים הדרכתי קייטנה והיו בה ילדים גם מבית הספר שיש בו חינוך יער וגם מבתי הספר הרגילים. היה מעגל פתיח בוקר, בו שאלתי מי כבר היה רוצה לחזור לבית הספר והילדים מהחינוך הרגיל אמרו 'מה פתאום, מה פתאום' והילדים מחינוך היער הסתכלו ולא הבינו למה. למה לא לרצות לחזור לבית הספר?" כך מספר מישה פינק, מורה יער בבי"ס מונטסורי-יער ממלכתי 'מיתרים' טבעון.

קבוצת ההורים חיפשה מוביל חינוכי לתהליך ההקמה של המסלול, ואיתרה את אדוה תורג'מן, מומחית לחינוך מונטסורי-יער אשר שותפה להקמת מספר בתי ספר ברחבי הארץ ברוח הגישה בשנים האחרונות וניהלה בעבר מסלול ייחודי מונטסורי-יער בבי"ס ממלכתי "דרך התבור". אדוה נבחרה ללוות ולנהל את היוזמה משלביה הראשונים, והקבוצה יצאה לדרך.

לדברי אדוה, "הגישה המונטסורית שפותחה על ידי ד”ר מריה מונטסורי, נועדה למקסם את הפוטנציאל הטמון בכל ילד על ידי למידה מעשית חווייתית ומותאמת אישית, בתוך מסגרת ברורה. הדבר מתאפשר בזכות עידוד הילד לעצמאות בכל תחומי החיים ובזכות מרחב למידה מאפשר ורחב ידיים, התורם גם לקידום היכולות החברתיות.

מעבר לחינוך המונטסורי, מצאנו לנכון לקיים אותו בשילוב עם חינוך יער, המתבקש כל כך בתקופה הזאת ובמרחבים היפים של זכרון יעקב. חינוך היער הוא למידה המתרחשת בטבע ומשלבת מגוון אומנויות, כישורי שפה, מתמטיקה ומדעים. זוהי למידה המעודדת עבודת צוות, מפתחת מיומנויות וכישורים חברתיים, שכיום הולכים ונעלמים במרחב הבית ספרי ובמרחבי ה"זום" ומהווה הזדמנות לשינוי מהותי אותו אנשי חינוך מחפשים כיום. שני זרמים חינוכיים אלו יחד- הם שילוב מנצח".

מונטסורי-יער
מונטסורי-יער

באחד מראיונותיו האחרונים בארץ של פרופ' אנדראס שלייכר, "שר החינוך" של OECD הוא מתריע: "ישראל מדינה משכילה, אבל הדור הבא שלכם כבר לא יהיה מוכן לעתיד. בעולם המודרני לא מתגמלים אותך על מה שאתה יודע — אלא על מה שאתה יכול לעשות עם הידע שצברת. עוד הוא מוסיף ומפציר: שימו דגש על יצירתיות ופתרון בעיות".

מונטסורי-יער
מונטסורי-יער

לא בכדי בין בוגרי החינוך המונטסורי ניתן למצוא יזמים ופורצי דרך רבים כגון מייסדי גוגל ואמזון ודמויות רבות פעלים ועיטורים ממגוון תחומים.
בשבוע שעבר התקיים מפגש חשיפה בו השתתפו קרוב למאה משפחות מזכרון יעקב. במפגש הוצג המודל החינוכי ונסקרו בו תהליכי הקמה של בתי ספר דומים ברחבי הארץ. "שמחנו מאד על ההיענות", אומרת שירה ולדמן, ממובילות היוזמה, "ובכל זאת לא הופתענו. בזכרון יעקב יש אוכלוסיית הורים שמשקיעה לא מעט בחינוך והעשרה של ילדיה במסגרות שונות. הורים שמבינים את ערך החינוך והיו רוצים עבור ילדיהם למידה ברוח הזמנים. שילוב התפיסה שאנחנו מדברים עליה, מונטסורי-יער, נראה המשך טבעי ובלתי-נמנע של מגמה זו.״

היוזמה הזכרונית מצטרפת לגל יוזמות חינוכיות מסוג זה ששוטף את הארץ. בשנים האחרונות הוקמו למעלה מארבעים מסלולים ובתי ספר מונטסוריים ובתי ספר יער ברחבי הארץ וכיום ישנן למעלה משישים וחמש יוזמות בשלבים שונים לפתיחת מסגרות נוספות. גל היוזמות הגיע לכנסת ולאחר שמשרד החינוך הכיר בחינוך מונטסורי כזרם חינוכי, בשבוע שעבר לדיון בוועדת התרבות, החינוך והספורט בכנסת. המלצות הועדה הן לאפשר הקמת מוסדות מונטסוריים נוספים בכל מקום שהורים או ארגונים ירצו בכך, בחינה לפישוט רישוי של מוסדות חינוך בזרמים הייחודיים, תקצוב משרד החינוך מפקחים מרכזי מקצוע יעודיים (מפמ״רים), תקצוב תקני בינוי, תקצוב תקני שעות הוראה המותאמים לצורך המונטסורי בשני מורים, תקצוב לעזרים מונטסוריים ואף נידון תחום ההכשרה האקדמית המונטסורית וליווי היוזמות אשר קמות בכל רחבי הארץ.

״אנחנו צריכים לשכפל את זה לשאר המדינה״ אמרה שרת החינוך, ד"ר שאשא-ביטון, תושבת המושבה, בביקורה בבית-הספר המונטסורי הציבורי יהל״ם ברמת-גן באוקטובר האחרון, כך ציטט ראש עיריית רמת-גן, כרמל שאמה הכהן.

מונטסורי-יער
מונטסורי-יער

יש לציין כי דגש מרכזי של היוזמה הזכרונית, הינו השאיפה להקמת מסלול מונטסורי-יער בתוך בית-ספר ממלכתי קיים. הורים רבים שמעוניינים שילדיהם יוכלו ליהנות מחינוך זה כבר בשנת הלימודים הקרובה, מציעים להפנות את התשלום שהם מקצים במשך השנה בכל מקרה עבור צהרונים וקייטנות לטובת הקמת המסלול עד שהמועצה תגבש ותעביר את התקציב לשם כך. היוזמה המקומית שואפת בשלב הראשון לשתי כיתות דו גיליות (א+ב) שתפתחנה בתוך בית ספר ציבורי ממלכתי קיים כבר בשנה הקרובה. כתות גדולות המתאפיינות בנוכחות של שני מורים בכיתה, בחופשות המותאמות לחופשים הנהוגים במשק (ולא לפי לוח החופשות של משרד החינוך), בחמישה ימי לימוד ארוכים, עד ארבע אחר-הצהריים, העשרה וימי חינוך יער.
לדברי אודי מוזס, ממקימי בית הספר המונטסורי הציבורי ״החופש להיות״ בכפר סבא: ״שיתוף פעולה בין הורים, מומחים מונטסוריים ורשות מקומית, הוא 'משולש הזהב'. כוח הורים משמעותי שרתום לפעולה הוא נכס לכל רשות שמעוניינת לקדם את החינוך והקהילתיות. זה רק עניין של החלטה והמסלול ייפתח."

״הצעד הטבעי היה למצוא בית במושבה״, אומרת גל פישר מלכה, ממובילות היוזמה, בת הישוב שחזרה עם בן זוגה לאחר שירות הקבע בחיל האוויר ומגדלת שני ילדים צעירים במושבה. ״גדלתי וחונכתי כאן, כל חוויות הילדות שלי הן בין רמת הנדיב, המדרחוב והר חורשן וזה גם מה שאנחנו רוצים לילדינו. אנחנו לא רוצים לנדוד ליישובים אחרים לשם חינוך פרוגרסיבי. אנחנו רוצים לעבוד ביחד עם המועצה, ראש המועצה זיו דשא ומנהלת מחלקת החינוך ד״ר פאנויאן כדי להגשים את החזון הזה בבית."

מונטסורי-יער
מונטסורי-יער

גל מזמינה תושבים נוספים להצטרף ליוזמה: "אנחנו מזמינים את ההורים שחינוך מסוג זה מדבר אל ליבם, להצטרף אלינו לפתיחת מסלול מונטסורי-יער במושבה עוד השנה בקבוצת הפייסבוק 'הבוסתן – בית ספר ויער', להתעדכן שם על ההתפתחויות ולקחת חלק בהקמת המסלול."

בתום פגישה מוצלחת עם המועצה, בה ראש המועצה זיו דשא וד"ר מרים פאנויאן שיתפו בניסיונם בקידום יוזמות חינוכיות כגון כיתת מופ"ת, ראש המועצה הבטיח לקבוע פגישת המשך מעמיקה בהקדם. "שנות המגפה חידדו והבהירו לכולנו, את הצורך האקוטי בשינוי ובהתאמת הלמידה למציאות חדשה. אנו מקווות ובטוחות, שמועצת זכרון תוביל את השינוי למען הילדים." מוסיפות מובילות היוזמה.

חינוך מונטסורי – גישת חינוך פרוגרסיבית, המבוססת על מחקרים וניסויים שערכה ד"ר מריה מונטסורי (האישה הרופאה הראשונה באיטליה) לפני למעלה מ-100 שנים. על פי הגישה, בסביבת למידה חופשית, הילדים יכולים להביא לידי ביטוי את עצמם, ללמוד ולהתפתח בצורה עצמאית תוך עידוד הילדים לעשיית הדברים בעצמם.
בבסיס גישה זו עומדים עקרונות של כבוד ואמונה ביכולתו של הילד, טיפוח עצמאותו וחופש הבחירה. כיוון שביסוד השיטה מצויה ההנחה שהילדים הם אוטודידקטיים (בעלי יכולת למידה עצמית), הילדים בעצם מלמדים את עצמם. הקליטה מהסביבה מתבצעת באופן לא מודע, ומה שמניע את הילדים, זה צורך פנימי ובחירה. הרעיון הוא שאהבת הלמידה תלווה אותם גם בהמשך חייהם.
אז איך הילדים לומדים בעצמם? הסביבה המונטסורית מלאה עזרים ייחודיים שתפקידם לעורר סקרנות ולעודד למידה ספונטנית של תחומי ידע מגוונים דרך הצלחה וסיפוק. באמצעות ארגון נכון של הסביבה לקדם את ההתפתחות החברתית הנפשית והפיזית שלהם. לכל ילדה וילד מותאמת סביבת הלמידה בהתאם לקצב ורמת הלמידה הייחודיים לו.
חינוך יער– מתבסס על אמונה שלמידה מתרחשת בכל מקום, בכל עת, ובכל מימד, לאורך שנות חייו של האדם. מטרת חינוך היער היא לממש את מקסימום פוטנציאל הלמידה שהמציאות מזמנת למחנכים ולילדים במהלך יום הלימודים וכך לייצר יום יום משמעותי עבור הילדים. למידת יער מעוצבת כהתנסות בחיים עצמם המזמנים דילמות, קשיים ואתגרים וכך חינוך היער "מנצל" את כל אלה כהזדמנויות ללמידה, לגדילה ולצמיחה. לשם כך הילדים נדרשים לגמישות מחשבתית, ליצירתיות וליזמות. הלמידה של הילד את עצמו מתהווה מתוך מרחב היחסים שלו עם סביבתו האנושית והטבעית. כל מפגש עם הסובב מזמין אותו להביא את הפוטנציאל שלו לידי מימוש.
תחומי הדעת והיער נפגשים במרחב שלם, הוא מרחב החיים. הם מכילים את הכישורים והמיומנויות שאנו מבקשים להעניק לילדים. בחוויה לימודית בלתי אמצעית ורב תחומית הלמידה כוללת נושאים מגוונים השזורים זה בזה, כגון: מדעים, גיאוגרפיה, מורשת, היסטוריה, תאטרון, מוזיקה ועוד.

בשתי הגישות, לצד התכנית המובנית, המחנכים מכוונים לאתר הזדמנויות ללמידה הנמצאות במשחק בוקר, בשיחה, בזמן חופשי, בטיול, בהתבוננות, בהתמודדות עם אתגר, בריב עם חבר, בעבודה משותפת, במשחקי דמיון של בניה ויצירה ועוד.