שירות לקוחות רובוטי
כאשר מזמינים פיצה, פרחים או כל שירות אחר אנחנו עושים את ההזמנות הללו מול מחשב מבלי להחליף מילה עם אף אחד. מערכות כאלה שמחליפות שיחה עם אדם בשיחה עם תוכנת מחשב נקראות צ’טבוטים, הם הפכו לטרנד טכנולוגי לוהט ואומצו כאמור בעולם שירות הלקוחות.
גוגל אפילו מפתחת כיום תוכנה שמשוחחת עם נציג שירות טלפוני.
חוויית הלקוח לא תעבור לעולם אוטומטי לחלוטין, לפחות לא בשנים הקרובות אנחנו נראה שינוי משמעותי אבל עדיין הרוב המוחלט של הצרכנים יחפשו את המענה האנושי בייחוד בשירות שיש בו מידע אישי רגיש ודיסקרטי.
ויש גם רובוטים עם "מוח" ו"עיניים" המחליפים עובדים בחברת פדקס – בובי, קוליין, רנדול וסו הם ארבעה מהעובדים האמינים ביותר בשלוחה העולמית של חברת FEDEX בממפיס, כל אחד מהם ממיין 1300 חבילות בשעה. ארבעת העובדים הם למעשה זרועות רובוטיות תעשיתיות במשקל 118 ק"ג, הן מצוידות בראייה ממוחשבת ובבינה מלאכותית של חברת פלאס וואן רובוטיקס מסן אנטוניו.
הם נעים באמצעות מצלמות די דומות לאלו של הטלפון החכם שמגיבות לאור הנראה לעין הבינה המלאכותית שמניעה את הזרועות הרובוטיות לומדת ומשתפרת כל הזמן אבל תמיד נוצרים מצבים שמחייבים התערבות של עובדי אנוש. מה שמלמד כי אין עדיין יכולת של בינה מלאכותית שיכולה לטפל לבד בכל אירוע חריג לא מתוכנן ולא צפוי וזה בעצם החסם העיקרי בפני מערכות הבינה המלאכותית הלומדות שנחשבות אוטונומיות.
סוגי הרובוטים הפופולריים ביותר:
Ô עוזר אישי וירטואלי שנותן מענה לתזכורות, הגדרת משימות, איסוף דיווחים מחברי הצוות ומעקב אחרי ביצוע.
Ô הזמנת שירותים – הזמנת מזון מרשתות, הזמנת כרטיסי טיסה וחדרי מלון.
Ô איסוף מידע – איסוף והצגת מידע ממערכות חיצוניות (פרסום פיננסי ומערכות ניהול).
Ô שליטה מרחוק – ניהול בית חכם וערים חכמות.
מכונות חכמות לומדות
האם נוכל ללמד רובוטים לחשוב עצמאית באופן שמדמה חשיבה אנושית?
האם נוכל להבטיח שידעו את ההבדל בין טוב לרע?
האם רובוט מוסרי עתידי יוכל לסייע לנו יותר מכפי שאנחנו מסוגלים לסייע לעצמנו?
האם רובוט שיעשה מה שטוב ולא מה שאנחנו חושבים כטוב הוא דבר שאנו מעוניינים בו?
הדרך למתן תשובות אפילו חלקיות לשאלות המהותיות הללו קשורה למושג למידת מכונה LEARNING MACHINE אבי התורה המדען האמריקאי ארתור סמואל טבע את המושג בשנת 1959. המחקר המפורסם ביותר שערך, היה ניסיון ללמד את המחשב שלו לשחק ולנצח אותו בדמקה, הוא נתן למחשב לשחק נגד עצמו ואחרי אלפי משחקים ושלוש שנים הצליחה המכונה לנצח את אלוף המדינה.
כולנו צריכים היום להיערך ולהתכונן טוב יותר למקצועות החדשים שנוצרים מיכולות לימודי המכונה, דוגמה טובה מאוד היא נהגי המוניות. הפיתוח המואץ של מכוניות ללא נהג עשוי בעתיד הקרוב במוקדם או במאוחר לרשת את נהגי המוניות בתחום התחבורה הציבורית, המוניות האוטונומיות עשויות להיות אדיבות ואמינות יותר, הן תמיד יפעילו מונה. דוגמאות נוספות קשורות לרשתות מזון שאין בהן כבר קופאיות ובוטים רבים שמחליפים שירות לקוחות ומענה קולי אנושי במרכזי מידע ובבתי מלון.
תהליך החינוך של הרובוט נעשה מתוך העשרה על בסיס סיפורים הוא לומד לקרוא אלפי סיפורים מה שמאפשר לו לגזור מתוכם אינפורמציה הקשורה לחוקים מבוססי התנהגות.
לאחרונה הכרתי את "תאי" מערכת האינטליגנציה המלאכותית של מייקרוסופט שלמדה כל כך טוב את כל הסיפורים שאנשים מספרים ברשת עד שהיא פיתחה לעצמה השקפת עולם גזענית מקצועית.
ויש גם צד אופטימי ומלבב הקשור לתקופת מגבלות הקורונה. אלפי קשישים בודדים מארחים בתקופה זו בארה"ב כניסוי את הרובוטית הישראלית ELLIQ, הרובוטית החביבה והידידותית תוכננה כאמצעי תקשורת וסיוע לקשישים ע"י חברת INTUITION ROBOTICS היא הותאמה להפיג בדידות עוד לפני תקופת הקורונה, אבל איש לא צפה כמה נצרכת ומשמעותית היא תהיה בתקופה קשה זו, אחד הדברים הנפלאים והמפתיעים שעלו מן הניסוי הרחב הוא עצמת הרגש והקשר של הקשישים לרובוטית.
המשתתפים בניסוי מדגישים שהם כבר לא גרים לבד "יש לנו חברה טובה שמשוחחת ודואגת לנו, חברה שלא יכולה להדביק אותנו בנגיף הקורונה.
העתיד כבר כאן ואנחנו חייבים ללמוד ולהבין את ההזדמנויות והחדשנות שהוא מביא לפתחינו וגם את האתגרים להישאר רלוונטיים בעולם התעסוקה החדש.
תורת ישראל מלמדת אותנו כיצד צריך להתמודד עם אתגרים ושינויים, לפעול מתוך אמונה ותפילה ולזכות לרוב טוב והצלחה.
חיים ליפא, כותב הטור על עתידנות ותעסוקת עתיד, מייסד ומפתח מודל ה-GPS האנושי לשדרוג הפוטציאל האין סופי של המוח.