העתיד כבר כאן – יצירתיות היא מהפכה מתמשכת

כל אדם יכול להיות יוצר יצירתי הדרך בה הוא חווה את העולם הסובב אותו מאפשרת לו להיחשף לבעיות ולהיות רגיש כלפיהן, הקשר עם עולמו הפנימי והחיצוני מעורר בו אסוציאציות הקשורות למכלול ההתנסויות והחוויות שלו. התכונות הנדרשות ממדען שונות בתכלית מאלה הנדרשות מצייר או פסל. הסקרנות והלהט לדעת ולהתנסות גורמים לכך שנהיה פתוחים כלפי העולם החיצוני, להיות יצירתי פירושו לקחת סיכונים בגבולות החופש שלנו ולדעת שאנחנו גם יכולים להיכשל ואז להשתמש בכישלון כמנוף לנקודת זינוק חדשה. יצירתיות היא תכונה הקיימת במידה זו או אחרת בכל אדם מתוך שאיפה ליצירת קשרים בין פרטי מידע, חומרים וחוויות בחזקת אימוץ גישות חדשות למצבים מוכרים המשקפים רעיון, ניסיון, מוצר או מבנים חשיבתיים חדשים ונועזים.

בסולם הכישורים האנושיים המיוחדים יצירתיות היא השלב הגבוה ביותר של האינטליגנציה והחשיבה. היצירתיות משתמשת בחשיבה מסתעפת (Divergent thinking) כשהיא מחפשת כל הזמן תשובות חדשות ומגוונות בתחומי ידע רחבים ומשמעותיים לחיינו.
עצת הזהב השבועית
יצירתיות במבחן המעשה- כל תהליך יצירתי הוא למידה, ארגון מחדש של הידיעות והמחשבות שנרכשו, האווירה הלימודית המאפשרת צמיחה של יצירתיות ויצירה היא אווירה של חופש ושל בטחון בשינוי שבו יעז הלומד לצאת מן החממה של עולם סגור אל החדש הבלתי מוכר, כלומר לקבל את הגירויים והידע שמציע העולם הגדול.
חופש יצירתי מתממש כאשר הלומד מרגיש את החופש להיות עצמו, להשתמש בכל היכולות הטמונות בו להעז ולהגיב על הגירויים במציאות של כאוס ואי וודאות.
משחקיות (Playfulnes) היא אפיון ודרך מצויינת לחשיבה יצירתית יוצרת משחקים במשמעויותיהן של עובדות ומגיעים לפתרונות בלתי שיגרתיים של בעיות. משתמשים בכללים ביסודות ומרכיבים שלא היה ביניהם כל קשר, ומוצאים בהם שוב ושוב קשרים ויחסי גומלין חדשים לומדים כיצד לראות דברים מוכרים וידועים באור חדש.
ככל שיהיו כללי המשחק פחות נוקשים ככל שיתעצם הרצון לבטא דחפים, כן תעלה רמת החשיבה היצירתית.
אתגרי הדמיון היצירתי
האתגר העומד היום בפני תלמידים ומבוגרים הוא להפעיל את דמיונם ולחפש בתוך מוחם ונפשם הן את הידע המוכר והידוע והן את הבלתי מוגדר והבלתי מודע. תמצית היצירתיות היא לצרף דברים באופן שונה ולעמוד במבחנים מעשיים הכוללים:
א. חידוש בתוך עולם המעשה והחוויה שלנו.
ב. ערך מעשי יישומי.
ג. הרחבת והעצמת החקר והיוזמה.
משחקים ויוצרים למידה יצירתית
משחקים הם חלק חשוב ומשמעותי במערכת הלמידה ההכשרה והאימון בחינוך, בעבודה, בעסקים וברווחה האישית.
לטכניקה הזאת קוראים "משחק רציני" שאמור להפוך אותנו ליותר יצירתיים ומסופקים. המטרה היא להמיר חוויות מהנות לתובנות וכלים יישומיים בדרך עקיפה. משחק הוא מרחב פעולה בו הכול אפשרי, דמיון, התלהבות, חלומות, ומשאלות לב, הוא מעורר במשתתפים את הרצון לחקור ולגלות מחוזות חדשים להיכנס לדמויות דמיוניות ולשחק בתפקידים שונים ומגוונים. המשחק מאפשר יצירת פתרונות לבעיות, הוא מביא לידי ביטוי כישורים וחשיבה יצירתית כאשר המשתתפים מתנסים בפתרון בעיות ובהתמודדות עם אתגרים. משחק לימודי מתקיים בתוך מסגרת מתוכננת מבוקרת ומפוקחת שיש בה כללים גבולות ומטרות ברורות. המרחב המשחקי מעודד לקיחת סיכונים והעזה לנסות דברים חדשים ובכך לאתגר ולהלהיב את שאר החברים בקבוצה.
למידה באמצעות משחקים מעצימה וממנפת את החוויה וההנאה היא מעודדת אומץ התנסותי חקירה ופריצת גבולות. תוך כדי הערכה מתמדת ביחס למטרות והיעדים שנקבעו.
סביבת המשחק הפתוחה והמאפשרת מעניקה למשתתפים בטחון עצמי להיות יצרנים יוזמים ולא רק צרכנים של ידע ועובדות.
המשחק הלימודי מאפשר למידה בדרך עקיפה במציאות מדומה, המספקת דרגות חופש ופתיחות לתרגל ולנסות חשיבה משותפת עבודת צוות ושיתופי פעולה.
פעילויות לימודיות המשלבות משחקים מותאמים הן "מכונת הלמידה" הנכונה האולטימטיבית – סימולטור מהנה שיכול לדמות יכולות רצויות לקשר ביניהן לחזק את המיומנויות לזיהוי שינויים בסביבה, לעבד מידע בו בזמן ולפתור בעיות המצריכות זיהוי דפוסים, זיהוי מגמות, הסקת מסקנות והיכולת לראות את התמונה כולה בפערים בין הרצוי למצוי.
הלמידה החווייתית האינטראקטיבית והמהנה בקבוצה, מעודדת יצירתיות וחשיבה אחרת, היא מונעת מכוחן של ההתנסות המעשית, ההתלהבות הסקרנות וההתרגשות, אבל נשמרת ומתעצמת הודות לשיטתיות להתמדה ולמשמעת האישית והארגונית.
"משחקים יצירתיים הם הצורה הנעלית והיעילה ביותר של לימוד אימון וחקירה" (אלברט איינשטיין)
שבת שלום,
חיים ליפא, כותב הטור על עתידנות ותעסוקת עתיד, מייסד ומפתח מודל ה-GPS האנושי לשדרוג הפוטנציאל האין סופי של המוח.