העתיד כבר כאן – קורונה – הזדמנויות ליום שאחרי

משבר הקורונה מייצר מציאות מתמשכת של איום קיומי המשנה באופן דרסטי ומהיר את החיים ואת שוק העבודה והתעסוקה. חברות ארגונים ועסקים קטנים "דוממו מנועים".

האבטלה מרקיעה שחקים והדרך שבה אנשים עובדים השתנתה לעבודה מרחוק כשהם בבית עם הילדים וממציאים את עצמם מחדש בצורה דיגיטלית.
שוק העבודה יהיה קשוח ושונה בתום המשבר הזה מכל מה שהיה קודם, המציאות החדשה מייצרת מכוח הצורך ההישרדותי חלופות חדשות והזדמנויות שדורשות מאיתנו ליזום לחדש ולשנות.
בני אדם וגם ארגונים לא אוהבים שינויים תכופים מאחר שכל שינוי וחידוש מחייב השקעה רבה חששות וזעזועים. אולם "כללי המשחק" החדשים שנכפו עלינו במציאות המשתנה הביאו גם דחיפה ותאוצה של תהליכים ותמורות שיתנו מענה מהיר ומותאם.
הדוגמה הטובה ביותר היא המעבר המהיר לעולם האונליין אליו עברה האנושות הגלובלית כולה בלמידה מרחוק, במסחר, בשירותים כלליים של מוסדות ועסקים קטנים ובעליה משמעותית של ביקושים להכשרה מחדש והתאמה מקצועית ואישית לתעסוקה באונליין.
עצת הזהב השבועית
העובד החדש נדרש לאינטרדיסציפלינריות (רב תחומיות) וליכולות כישורים ומיומנויות והתנהגות שמעצימות את החוזקות האנושיות שלו במסוגלות לביצוע משימות מורכבות מעבר לתחום הידע המומחיות והמקצוע שלו.
לידע עצמו אין ערך ללא חשיבה מערכתית אינטגרטיבית חוקרת משנה וביקורתית שתסייע לעיבוד המידע והפירוש שלו.
מערכת החינוך מצאה את עצמה בעת הזאת במשבר ובחוסר יכולות לספק את השירותים הנדרשים ולפיכך היא נאלצה להמציא את עצמה מחדש בכל מה שקשור ללמידה מרחוק. זוהי דוגמה מצוינת של משבר שמייצר הזדמנות עצומה לשינוי והתאמה לצרכי המאה העשרים ואחת.
משבר הקורונה הגיע באופן מפתיע במלוא עוצמתו ושינה לחלוטין את שגרת חיינו אולם עוד הרבה קודם שורה של מחקרים וגופים ממשלתיים וכלכליים מזהירים ומדגישים כי בתוך זמן קצר הרובוטים והבינה המלאכותית ישלחו מאות מיליוני עובדים אנשי מקצוע טובים הביתה, כאלה שמחשב פשוט יחסית יכול להחליף אותם בקלות ולעשות את עבודתם טוב יותר.
תהפוכות הרות גורל
זוהי שעה מסוכנת מאוד עבור אוכלוסיות רבות ברחבי העולם ואשר על כן האדם חייב להתאים את עצמו במהירות כאשר הוא נשען ומסתמך על הייתרון היחסי האנושי שלו. כל אחד מאיתנו חייב לאמץ לעצמו סגנון מנהיגותי וממתג ללמוד את השיטה והדרך להגיע הכי מהר למידע ב"ענן" ולעשות בו שימוש מושכל וממוקד.
האדם צריך ויכול לחזק את היכולת ללמוד כיצד ללמוד באופן עצמאי לכל אורך החיים בהתמדה וברצף.
לבנות גרף התקדמות ומסלול אישי ייחודי שלא תואם בהכרח את מה שאחרים עושים.
לא אחת זונחים המבוגרים את התכונה היקרה מכל והמוכרת לכל ילד הסקרנות, הרצון לדעת ללמוד ולהבין, בלעדיהם נותר הבלתי ידוע דבר שאין חפץ בו.
כאשר פוגשת הסקרנות בחדש ובבלתי מוכר, היא שוהה במחיצתו בוחנת אותו ומפיקה ממנו ארמונות יצירתיים. סקרנות היא היפוכה של שיגרה מונוטונית ושוחקת, כזו שנוטה לטשטש את החד פעמי, האינטימי, ולהצטמצם לראיית האדם כמכונה לוגית שמרנית שהולכת על בטוח.
אנחנו חייבים להתלהב ולהתרגש בעשייה
ביסוס והטמעת התלהבות בשיטות הלמידה וההכשרה והעמקתן עשויים להיות מטרה חשובה מאוד בעולם משתנה ודינמי, ובכל מקרה ההתלהבות והאופטימיות הם כלים ואמצעים חיוניים מאוד ואולי אפילו תנאים ליכולתו של הלומד.
בכוחה של ההתלהבות לסחוף ולהטעין מוטיבציות ולעיתים רבות היא אף בגדר משאלה המגשימה את עצמה.
ההתלהבות קשורה למה שקרוב לליבו של הלומד למה שהוא אוהב למה שממלא אותו בסיפוק משמעות ואושר.
דרושים "משוגעים" שחושבים אחרת
אנחנו חייבים להקשיב ולהנהיג את עצמנו בדרך מקורית שמבליטה ומייחדת אותנו, משהו שלאחרים אין. אנחנו צריכים להיות נועזים, רגישים, אינטואיטיביים ורוחניים, להגיב מהר וללמוד כיצד ניתן לייצר דו שיח ושיתוף עם הטכנולוגיה, הבינה המלאכותית והמכונות החכמות.
הטור הזה משאיר את התפיסה הבסיסית של עולם הגיוני מאורגן וליניארי מאחור, הוא מציע לאדם הסביר באשר הוא בכל מקום ובכל שפה לעבור שינוי והתאמה למציאות של כאוס ואי ודאות לאמץ מבנים קוגניטיביים יצירתיים וייחודיים לצד מבנים טכנולוגיים נוקשים ומגבילים.
האנושות החדשה זקוקה ל"משוגעים" שחושבים אחרת מהמוכר והידוע כאלה שמתקדמים נגד הזרם ופורצים דרכים חדשות בכל פעם מחדש. יכולות והתנהגויות אנושיות שלרובוטים אין ולא יהיה לעולם.
ישנו קשר חזק בין קדושתה של תורת ישראל לבין המחויבות שלנו לקיימה, מי ששואף לקיים את התורה בשמחה מחפש אחר דרכים מלהיבות לתאר את מעמדה הנשגב והמסקרן בדרך המתקבלת על הדעת הנפש והלב
חיים ליפא, כותב הטור על עתידנות ותעסוקת עתיד, מייסד ומפתח מודל ה-GPS האנושי לשדרוג הפוטנציאל האין סופי של המוח.