העתיד כבר כאן – להיות מיוחדים – העצמה וגיבוש בקבוצה

TO BE A COACH

שיטה ייחודית להנחיית  קבוצות המתקיימות כסדנאות שטח באמצעות פעילויות מאתגרות חווייתיות ומהנות. המשתתפים בפעילויות מקבלים מהמאמנים שלנו סדרה של משימות שיתופיות מתחלפות הדורשות חשיבה יצירתית. הדגש הוא על שינוי סביבת העבודה המוכרת והידועה שתדרבן ותאיץ טשטוש גבולות ומחסומים.
לכל משימה מגדירים ומתאימים את הכישורים ואת הקניית המיומנויות והתובנות הרלוונטיות בהם ידרשו המתאמנים לעסוק ולהתמודד ברמה האישית והקבוצתית בעבודה ובחיים.
לדוגמה ברמה האישית: יכולת ביטוי בכתב ובע"פ, פרואקטיביות, סגנון תקשורת בינאישית, יוזמה, קבלת מרות, אמפתיה, הנהגה, למידה עצמית, חשיבה יצירתית, יכולת ניהולית, קבלת החלטות ועוד.
ברמה הקבוצתית: סיעור מוחות (חשיבה משותפת), עבודה בצוותים, ניהול זמן משימות ומשאבים, שיתופי פעולה באתגרים ויזמויות ועוד.
עצת הזהב השבועית
את שיקוף התוצאות והתובנות משיגים באמצעות תצפיות, רפלקציה משוב אישי וקבוצתי ובאמצעות שאלות מנחות המסייעות למאמנים שלנו לחדד ולדייק את התוצרים הנדרשים ואת מידת ההתערבות וההשתתפות של הקבוצה.
• מה מטרת המשימה?
• מה היה הקושי בביצוע וכיצד התגברתם עליו?
• מה היה הגורם להצלחה או כישלון המשימה?
• מה ניתן ללמוד מהמשימה לחיים?
• האם גיליתם על עצמכם או על החברים שלכם דברים חדשים?
• מה למדתם מהפעילות?
• מהי אחריות ועל מה אני לוקח אחריות במקום העבודה ובחיים?
• מדוע חשיבה קבוצתית מסייעת?
• האם כולם מרגישים שהם באו לידי ביטוי בקבוצה? אם לא מה מנע את זה?
• כיצד השפיע תכנון הזמן על ביצוע המשימה?
• מה דעתכם על התקשורת שנוצרה בין חברי הקבוצה?
• איך הרגשתם במהלך המשימה? – קל או קשה?
• האם היה אדם אחד בולט שהנהיג את המשימה?
• האם היו אחרים שבלטו בהתחמקות ובאי שיתוף פעולה?
• מה קורה כאשר מרגישים תלויים בעוד מישהו?
• האם בזכות המשימה הכרתם טוב יותר את חברי הקבוצה ואת שמותיהם?
• כמה זמן לקח לכם להגיע לפתרון הבעיה?
• מדוע חשוב לסייע אחד לשני למרות שזה לא מקדם את האינטרסים שלך?
• כיצד התנהלו הדיונים והשיח במהלך המשימה?
• האם נכנעתם ללחץ חברתי?
• איך בונים אמון בקבוצה?
• מהם היתרונות או החסרונות לתחרות בקבוצה?
• מהם הערכים שלקחתם מהמשימה? האם הם אלו שמנחים אתכם בחיים?
למידה מתוך חוויה, ריגוש והעצמה
בתום כל שלב במשימה מחדדים המאמנים את המסרים והתובנות הנדרשים להתנהגות הרצויה באמצעות השאלות המנחות ומשוואת ה-SWOT חוזקות, חולשות, הזדמנויות וסיכונים.
פעילות העצמה מאפשרת בשטח התמודדות עם מצבים ודילמות בחיים ובעבודה שהיו בלתי ניתנים להמחשה ולהתערבות בתנאי למידה רגילים. היא מביאה את המשתתפים לרמות חוויה וריגוש גבוהות אשר יוצרות בסיס פורה ללמידה. המעורבות הרגשית והרוחנית מעצימה את החיבור הבין אישי, את הגיבוש ופוטנציאל ההכשרה תוך כדי הפחתת התנגדויות וחסמים שמסייעים לחיזוק התוצרים המצופים.
במתודה המשחקית המהנה צפים רגשות ותחושות בינאישיות של שיתוף, אחריות, ערבות ותמיכה הדדית המאפשרים למשתתפים להבין טוב יותר את עולמם הפנימי והחיצוני באמצעות שיקוף של עצמם מול ההקשר הקבוצתי.
החשיפה של המשתתפים להתנסות הייחודית מאפשרת למידה והכשרה משמעותית כתוצאה מההתמודדות עם בעיות אמת, למידת העמיתים, תמיכה ריגשית ופיזית וקבלת משוב מיידי מהחברים לקבוצה.
החשיבה השיתופית מאפשרת התנסות ומציאת פתרונות בסביבה אימונית מכילה ותומכת בתנאים המדמים את המציאות הרצויה תוך כדי חיזוק תחושת השייכות, ההזדהות והגיבוש.
בדינמיקה הקבוצתית אנחנו מתמודדים עם תרחישים ומצבים הקשורים עם שינויים. כל אחד מהמשתתפים בקבוצה נדרש להתמודד בהצלחה עם ניהול תהליכי קבלת ההחלטות, ביקורת, לקיחת סיכונים, הנהגה, פתרון בעיות ושיתופי פעולה. המשתתפים נחשפים לרעיונות, הרגלים, כלים והתנהגויות של כלל הקבוצה ובכך הם מעשירים ומפרים את עצמם.
שינוי כהזדמנות לצמיחה
ההתמודדות האישית והקבוצתית בסביבת התנסות חווייתית ומהנה מכשירה את הקרקע לשינוי חשיבתי על עקרונות והנחות יסוד, היא מצמצמת חסמים, מטשטשת התנגדויות, שוברת מחיצות ומעודדת אינטראקציות חדשות.
התמודדות עם זירת פעילות חדשה בשטח, מחייבת כושר הסתגלות ויצר הישרדות מפותח שמגבירים את הסיכוי לשינוי ואת היכולת להכילו, התמיכה והדינמיקה הקבוצתית מסייעים לראות את השינוי כהזדמנות לצמיחה.
באמצעות השיקוף והעיבוד המונחה מצליחים המשתתפים למפות את הגורמים המקדמים או המעכבים אותם בביצוע המשימה ואז לאפיין ולהגדיר אותם מחדש באופן ממוקד. המשוב הבונה מהמאמנים בזמן אמת יוצר תהליך שיפור אפקטיבי מתמשך של הפנמה ולמידה משמעותית.
חיים ליפא, כותב הטור על עתידנות ותעסוקת עתיד, מייסד ומפתח מודל ה-GPS האנושי לשדרוג הפוטנציאל האין סופי של המוח.