דייט עם מיכל – דייט עם מיכה שטרית

25 שנה לאחר שהקים את להקת "החברים של נטאשה" ו-20 שנה לאחר שהוציא את אלבום הסולו הראשון שלו "מסמרים ונוצות", מיכה שטרית מגיע לאלמא לשיר את השירים שהפכו לקלאסיקות. בראיון ל"גפן מגזין המושבות" הוא מספר כיצד קיבל את ההשראה לשיר, את סיפור ילדותו במעברה בנהריה ועל המקום המכונן – בית הספר החקלאי בנהלל שעיצב את אישיותו ושם ניצתה אהבתו למוזיקה, שם שמע את השיר שהעיף אותו וכבש את ליבו סופית אל עולם המוזיקה זאת היתה יריית הפתיחה שפתחה לו את ערוץ היצירה ומשם הכל התגלגל. עם הטון המחוספס, הכתיבה הפנומנלית וטביעת האצבע המוזיקלית שהפכה לקול של תקופה, ריצף מיכה בשירים על-זמניים: "באביב", "טבריה", "מסמרים ונוצות" ו"אינתי עומרי". הטקסטים המלנכוליים המהורהרים כתובים בפשטות ומעוררים הזדהות גם ממרחק שני עשורים. 
לא פלא שמיכה שטרית הפך ליוצר חשוב וכתב שירים לשורה ארוכה של אמנים: "עיר של קיץ", "לפעמים", "מי אוהב אותך יותר ממני”, ועוד רבים ואהובים. המופע מאפשר היכרות אינטימית עם שיריו ועם הסיפורים שמאחורי השירים, וכולל שירים שהפכו לאבני דרך במוזיקה הישראלית, מלהקת "החברים של נטאשה", להיטים שכתב לאמנים אחרים, ושירים מכל אלבומיו – זאת בליווי טובי הנגנים. 

 

מה בתוכנית במופע באלמא?
במסגרת חגיגות 20 שנה לאלבום הראשון שלי -"מסמרים ונוצות", אני מגיע לאלמא עם מופע המוקדש ברובו לאלבום זה, עם שירים שכתבתי לאמנים אחרים, שירים מ״החברים של נטאשה״ ושירים מהאלבומים האחרים שלי.
אני מגיע עם חבורה גדולה של מוזיקאים מהשורה הראשונה.| תופים: ז’אן פול זימבריס | בס: גיל סמטנה | גיטרה: רון בונקר | קלידים: אלדד ציטרין | צ׳לו: יועד ניר.
מה אתה עושה בימים אלה?
כרגע בשלב ליקוט החומרים לקראת האלבום חדש שלי. בנוסף, בשנה האחרונה אני עובד עם הרכב חדש שנקרא "מוסטאנג", יחד עם פטריק סבג, רע מוכיח, רון בונקר, אדם שפלן ורועי חסן.
איזה שיר שלך אתה הכי אוהב?
אני תמיד מתקשה לענות על השאלה הזאת ולבחור שיר אחד. אוהב במיוחד את "אם כבר לבד", "שמחות קטנות" ו-"טבריה".
השיר הראשון שכתבת?
לשיר קוראים "לילה שקט ודומם", אותו כתבתי בגיל צעיר מאוד, בסביבות גיל 14.
ילדותך
נולדתי בנהריה, באחת מהמעברות האחרונות שהיו על גבול אכזיב נהריה. בהמשך עברנו ליוקנעם, שם חייתי עד גיל 12 ואז עברתי ללמוד בבית ספר החקלאי בנהלל עד לגיוס לצהל.
תקופת הנעורים המשמעותית עבורי היתה בגילאי 12-18 בה התגבשו הרצונות שלי לעתיד.
זכרון מוזיקלי ראשון
הרגע ששמעתי את השיר ״אני ואתה נשנה את העולם״, השיר המוכר שנכתב בשנת 1971 על ידי אריק איינשטיין והולחן על ידי מיקי גבריאלוב. באותו הרגע הבנתי כמה כוח יכול להיות לשיר ולמנגינה. זה רגע מכונן שבו עולם המוזיקה כבש אותי סופית. מאז ידעתי בוודאות שזה מה שאני רוצה לעשות-לכתוב ולשיר. בהמשך קיבלתי גיטרה ראשונה , זאת היתה יריית הפתיחה וזה ללא ספק מה שפתח לי את ערוץ היצירה ומשם הכל התגלגל ועניין אותי.
סגירת מעגל בשבילי הייתה כתיבת השיר "בגללך" לאריק איינשטיין.
החברים של נטאשה – יהיה איחוד?
הופענו הרבה ב2017, מאמין שתמיד יש סיכוי.
אם לא היית מוזיקאי מה היית?
יתכן שהייתי הולך לעבוד במסחר או בחקלאות. מגיל מאוד צעיר אהבתי חקלאות, מאוד אהבתי מה שלמדתי בבית הספר החקלאי בנהלל וכנראה שהייתי ממשיך עם זה.
איזה מן אבא אתה?
אני חושב שמכיוון שהפכתי לאב בגיל מאוחר יחסית, כשחגגתי 44 זה הגיע בתקופה בה יש לי הרבה סבלנות, בדיוק בזמן שהבנתי שנמאס לי להיות בראש מעייני. אני חושב שאני אבא טוב ,מרגיש שאני נותן הרבה אהבה, מסירות ובעיקר לא מפריע להם ולא מנסה להגשים את עצמי דרכם.
"מסמרים ונוצות"-אלבום הסולו הראשון של מיכה שטרית אחרי שנים כחבר להקת החברים של נטאשה, היה יריית פתיחה מרשימה לקריירת יחיד. זו הייתה הפעם הראשונה ששטרית מצא את עצמו לבד בקדמת הבמה, מוכיח לעולם את ערכו כמוזיקאי יחיד גם בלי הנוכחות של ארקדי דוכין. באביב", "אינתי עומרי", "טבריה" – כולם שירי רוק שנכנסו לפנתיאון המוזיקה הישראלית.
למי כתבת את השיר על טבריה?
שיר שאני חושב שכיוצר מיועד לי ולאנשים שנולדו וחיים בארץ הזאת שמבחינת זהות ותרבות מנסים למקם את עצמם במרחב, בין התרבות המערבית לבין המרחב האישי שלך. אני גדלתי על רוק אמריקאי וניסיתי להיות שונה ממנו, להיות אני, במרחב שלי. טבריה, עיר אהובה שבילדות שלי הייתי נוסע אליה עם חברים ובונה אוהל בכנרת. השיר שמדבר על החיים כאן, על אהבת המקום והארץ ויוצא נגד כל מה ששלילי בתרבות המערבית.
עידן זמרי הריאליטי
כמכלול אין לי ביקורת על כך. סך הכל יצאו משם כמה מוזיקאים לא רעים בכלל ואם אני מסתכל על כך, בסופו של דבר נחשפנו ללא מעט כשרונות שפעילים עדיין וזה בהחלט מבורך לדעתי. כמובן שמחכה להם דרך ארוכה אחרי שהתוכנית נגמרת ומחכה להם עבודה רבה. החיים חזקים מהכל.
מה החלומות שלך?
החלומות שלי הם להמשיך ליצור ולכתוב , יש לי עוד המון תוכניות. לכתוב אפשר בכל גיל… החלומות שלי הם להמשיך ולהנות מהמשפחה ומהחברים שלי, החיים יפים ואני רוצה להוציא מהם את המיטב.
איזה מוזיקה אתה שומע היום מה אתה הכי אוהב?
קשה לי מאוד לבחור. נחשפתי לכל כך הרבה סגנונות במוזיקה- ג׳אז, קלאסי, רוק, מוזיקת עולם. כל פעם יש משהו חדש על הפרק. לאחרונה אני מוצא את עצמי שומע מוזיקה דרך הילדים שלי שהם בני 12,10,3 שומע דרכם את מה שהם אוהבים, מתעדכן בדברים חדשים ונהנה, זה כיף לא נורמלי. אני שומע היפ-הופ ופופ עכשוי ואני מאוד שמח ומרגיש שזה מעשיר אותי לקבל את הקסם והצלילים של הזמן הזה דרך ילדיי.
ברכה לשנה החדשה
אני מאחל לעם ישראל שתהיה שנה טובה! הלוואי שתהיה לנו היכולת להקשיב אחד לשני, להכיל אחד את השני ושהשיח המאוד מתוח והמשסע ירגע ונקשיב האחד לשני בנחת. לא חייבים להסכים עם הכל. במדינה יש הרבה זהויות ותרבויות.
שמעתי משפט מקסים לא מזמן: "כן לאחדות לא לאחידות". שכל אחד ישאר יפה ומיוחד ותשקוט הארץ.
שתהיה שנה טובה. יש לנו מקום עם פוטנציאל אדיר אני אוהב את המדינה ואת האנשים שבה. אפשר ורצוי להתווכח ולנהל דיון על כל עניין ובהחלט שיש מה לשפר אך הדיבור הנכון יכול לחולל פלאים, אז בואו נדבר נכון ומדוייק ונדון ביחד כדי לשפר ולא כדי להוסיף אש.
הזמנת כרטיסים דרך אתר זאפה 9080*