נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > מאמרים > זווית טבעית על הרזייה
27 לאפריל 2008
זווית טבעית על הרזייה
יחיאל אורבך, 24/04/2008 - 08:53
מספר המיתוסים הקשורים בהרזייה הוא הגדול ביותר. זו גם הסיבה שבערך 95% מהאנשים שרזו בדיאטות חזרו והשמינו. פרוש המילה דיאטה הוא מלטינית אורח חיים. וזה אומר שדיאטה הוא שינוי הרגלים לאורך זמן ולא פעולת הימנעות מאוכל למשך שבועיים שלאחריה ממשיכים לאכול זבל. שבירת עשרה מהמיתוסים הקשורים בהרזיה, מזווית הראייה של הרפואה הטבעית. בעיקר לנשים, אבל לא רק.
שלושה אנשים מגיעים לרופא. אחד שמן, אחד עם לחץ דם ואחד עם כולסטרול. הראשון מקבל דיאטה דלת קלוריות, השני דיאטה דלת מלח והשלישי דיאטה דלת כולסטרול. יופי. ושלושתם גם נשארים עם הבעיה כי שלושתם צריכים דיאטה אחת והיא דיאטת הבראה. לחלק מהשמנים יש גם לחץ דם ולחלקם יש גם כולסטרול וכל אחד מגיב אחרת לפי הקוד הגנטי שלו, לבעיות תזונתיות הקיימות אצלו.
 
לגבי ההרזייה אי אפשר אפילו להאשים את הרופאים אלא רק את הקליינטים. אשה שלא מרזה 12 ק"ג בשבועיים לגביה הדיאטה נכשלה והרופא יודע את זה ולכן הוא גם נותן לה את מה שהיא רוצה. זו גם הסיבה שרוב הדיאטות פסולות מן היסוד.
 
1. מיתוס 1 - כדי לרזות צריך דיאטה דלת קלוריות

ההשמנה בעולם התחילה כאשר התחילו לספור קלוריות. זוהי פעולה לא טבעית, לא נכונה וגם טכנית כמעט בלתי אפשרית לביצוע. מה זה, כל היום נסתובב ונחבר מספרים ?
 
בשיטה זו מעדיפים אוכל דל קלוריות בלי להתחשב בתרומתו לבריאות ונמנעים ממאכלים עתירי קלוריות ועתירי מרכיבים תזונתיים.
 
בגוף האדם קיים מנגנון וויסות אנרגיה שמרכזו במוח. המנגנון מאפשר משקל קבוע גם כאשר שנויי האנרגיה במזון הם תכופים. במקרה של מיעוט קלוריות לתקופה ארוכה הגוף עובר למשטר של חסכון באנרגיה וקצב איבוד המשקל יורד. אשה במשקל 60 ק"ג מוציאה כ - 1400 קלוריות רק על חילוף החומרים היסודי - מערכת העיכול, שמירת טמפ’ הגוף, פעילות המוח וכל הבלוטות וכו’.
 
בזמן דיאטה קיצונית זה יורד ל - 1000 קלוריות בלבד כך ש - 400 קלוריות שחסכנו לא נחסכו כלל. בגלל המחסור באנרגיה האדם מרגיש עייף, אינו מבצע פעילות גופנית, המערכת החיסונית נחלשת ובדרך כלל בזמן דיאטה קיצונית גם חוטפים מחלות לא נעימות בגלל זה. מתחיל להווצר מחסור בויטמינים ומינרלים והאיזון הביוכימי בגוף מתחיל להדרדר וזהו שלב נוסף של צרות חדשות. מה שמוזר הוא שדוקא כאשר חוזרים לאכול אוכל שפוי בכמות קלורית מוגברת מתחילים לרזות.
 
לשם קיום תקין של מערכות הגוף יש צורך ב- 1800 קלוריות עבור נשים ו - 2200 עבור גברים.
 
2. כל ארוחה שדלגנו - רווח נקי.

לא רווח ולא בטיח. המוח הוא כמו קופה רושמת. דלגתם על ארוחה, המוח רושם ומחייב אתכם עם ריבית קצוצה. הנוהג הוא לא לאכול בבוקר, בצהריים לחטוף משהו קל ואז מגיע הערב... והמחסום נשבר. מבחינת מערכת העיכול הדבר האופטימלי הוא לאכול קצת כל הזמן. ארוחה קלה בבוקר, בעשר פירות, בצהריים ארוחת צהריים לא כבדה, בשעה ארבע ארוחה קלה, ובערב ארוחת ערב. הארוחות הקטנות מגדילות את יעילות העיכול ואת יעילות ניצול האנרגיה. כך גם נמנעת השמנה.
 
3. יש מאכלים מרזים ויש מאכלים משמינים.

אין דבר כזה. יש מאכלים התורמים לבריאות ויש כאלה המזיקים לבריאות. דווקא מאכלים עתירי קלוריות תורמים לבריאות כמו : גרעיני חמניות, שקדים ואגוזים וכן הדגנים המלאים, אורז חיטה וכו’. אכילת קרקר של 12 קלוריות מזיקה כי הוא מכיל בדרך כלל שומן צמחי מוקשה וקמח לבן.
 
4 . כדאי להצטרף לסדנאות תמיכה.
 
סדנאות תמיכה הן סדנאות שקילה. חצי מהזמן מוקדש לשקילת הבנות ולתחרות מי הורידה יותר. " מה, הפוסטמה הורידה 2 קילו? אני אראה למכוערת הזו. בשבוע הבא אני מורידה 4 קילו ". הלחץ החברתי מהסוג הזה רק מזיק. במידה ואין שקילות הסדנאות יכולות לעזור.
 
5. יש לרזות במכה אחת - אחרת אין סיכוי.

זו הצרה הגדולה ביותר של המרזים. הדבר מזיק ביותר. הדרך הבטוחה היא ההרזייה האיטית והמבוקרת. הדבר היחידי שמותר הוא צום רפואי שמטרתו ניקוי מערכת העיכול והוצאת הרעלים מהגוף. הדבר מבוצע בהשגחת רופא כאשר יש פיקוח על תופעות לוואי הנגרמות כתוצאה מהצום. בצום כזה גם משילים כמות נכבדה של קילוגרמים אבל הדבר חייב להיעשות בלווי צמוד של רופא.
 
6. הרזייה דורשת פעילות גופנית.

נכון. פעילות גופנית מינימלית דרושה כדי לשמור על בריאות טובה ולכן היא גם נכונה אפילו כפליים בזמן הרזייה. כאשר מרזים הולכים לאיבוד שומנים וגםחלבונים. חלבונים זה שרירים וזה אומר שהגוף מאבד ממסת השרירים הבסיסית שלו. כדי שאת מקום השרירים לא יתפוס לאחר מכן שומן כלשהו יש צורך בהפעלתם תוך שמירת מסת שרירים קבועה ואפילו משופרת. הפעילות הבסיסית והטובה ביותר היא הליכה. היא חשובה לא בגלל שריפת הקלוריות. לא קיימת מטרה כזו שנקראת שריפת קלוריות. הגוף זה לא ל"ג בעומר. המטרה היא הפעלת מערכת לב - ריאה. בנוסף רצוי גם להפעיל את שרירי החלק העליון בגוף : הידיים הבטן והגב כדי לשמור על מסת שרירים גם בחלק העליון.

7. כל אשה יכולה לרזות.
לא נכון. יש השמנה תורשתית ויש השמנה מטאבולית. מי שיש לה בעיה הורמונלית לא תרזה אם לא תפתור את הבעיה עצמה. קיימת למשל תת פעילות בלוטת התריס. התופעה מתבטאת גם בעייפות, קור ברגליים, עור יבש, זכרון חלש, עצירות, דכאון ובעיות במחזור. אפשר לאתר בקלות את הבעיה - 10 דקות לאחר ההשכמה בודקים את החום מתחת לבית השחי. אם החום נמוך מ - 36.5 אזי הסכויים הם שזוהי חסר תריסיות. ישנן נשים הלוקחות או לקחו הורמונים ואלה שבשו את האיזון בגוף. לנשים כאלה קשה מאוד לרזות.
 
8. שקויי הרזייה לדיכוי התיאבון.
כל המילקשייקים חסרי הטעם, כדורי ההרזייה למיניהם הבנויים על דיכוי מרכז התיאבון במוח, סופם לגרום נזקים חמורים לבריאות כי הם משבשים את סדר הפעולות התקין של הגוף, הם בעלי תופעות לוואי והם אינם מרגילים את האדם לאכול נכון.
 
9. אכילה מהירה - מזיקה.

זה נכון. אכילה איטית עוזרת בשתי צורות.
א. מרכז הרעב במוח מושפע מהאוכל רק לאחר 20 דקות. לאחר זמן זה ניתנים איתותים מהמוח להפסיק לאכול במידה ושבענו. ככל שהאכילה איטית יותר האתותים מדויקים יותר ויכולים למנוע אכילה מופרזת.
 
10. דיאטת חלבונים, אשכוליות וכו’.

צריך להזהר מדיאטות כאלה. דיאטת חלבונים הפוכה מאכילה נכונה. היא יוצאת מהנחה שכולם בעלי רמת סוכר נמוכה בדם - היפוגליקמיה - שאחד הפתרונות שלה הוא להתחיל בסוג כזה של דיאטה ואחר כך לעבור לאכילה רגילה. אנשים חושבים כי דיאטה כזו טובה לכל הזמן, כאשר האמת שהיא גורמת נזק לכליות ועלולה לגרום מחלות לב ולחץ דם. עודף חלבונים גורם לעליית חומציות הדם וזה רקע למחלות נווניות רבות.
 
דיאטת ירקות ירוקים היא שערוריה ודיאטת אשכוליות עוד יותר. למה דוקא ירוקים .היא נותנת אשליה שהן אוכלות ירקות ופירות ושזה דבר טוב. אפילו אכילת כל הירקות איננה מספיקה לשמור על בריאות נורמלית.
אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
זה רק אני והמכונית שלי – 3 עובדות על תאונה עצמית
מצטיינות הנשיא לשנת 2021
יוצאים לדרך: נבחר מתכנן לפארק הנחל – ’’הואדי’’
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

פרטי יצירת קשר: 04-6399917

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור