נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > מאמרים > אז למה בכל זאת חלב?
12 ליוני 2016
אז למה בכל זאת חלב?
עדי פלג, 12/06/2016 - 12:40
לקראת ארוחת החג של שבועות, יחידת הדיאטה של בית חולים כרמל בחיפה, מסייעת לנו לעשות סדר בתחום צריכת מוצרי החלב, למי זה מתאים, ולמה חלב זה כדאי
 חלב ומוצריו
 מנהג האופייני לחג השבועות, המכונה במקרא "יום הביכורים" , הינו אכילת מוצרי חלב [צילומים: FontbitImages].
מוצרי חלב מומלצים
 ענת בוקאי ועליזה שרייר, מנהלת יחידת הדיאטה של בית החולים כרמל [צילום: דוברות כרמל].

חלב ומוצריו הם דיירי קבע ברבים מהמקררים של תושבי ישראל. אמנם בשנים האחרונות עלתה לסדר היום סוגיית ההיבטים הבריאותיים של צריכת חלב ומוצריו, אך המידע בנושא אינו חד משמעי. לקראת חג הביכורים והארוחה החלבית המסורתית, ביחידת הדיאטה של בית החולים כרמל עוזרים לנו לעשות קצת סדר ומסבירים כיצד לצרוך מוצרי חלב בצורה הנכונה והבריאה.

"צריכת חלב ומוצריו עוזרת לשמירת משקל גוף תקין ,טוב לאיזון לחץ דם, מסייע להפחית את השכיחות לרעלת הריון . מוצרי חלב פרוביוטיים תורמים לשיפור מערכת החיסון. בילדים ומתבגרים צריכת סידן בכמות מספקת חיונית להשגת שיא מסת העצם ולהורדת הסיכון לשברים ולאוסטיאופורוזיס בהמשך החיים, ומומלץ לצרוך שלוש מנות חלב ומוצריו ביום", מסבירה עליזה שרייר שמנהלת את יחידת הדיאטה של בית החולים כרמל ב-25 השנים האחרונות.

עוד מסבירים ביחידת הדיאטה של כרמל כי באיגוד הקרדיולוגי בישראל בשילוב עם עמותת הדיאטנים בישראל ממליצים לשלב בתפריט היומי המאוזן מוצרי חלב דלי שומן כאחד הגורמים לבסיס לתזונה נכונה. "המנהג הטעים של אכילת מוצרי חלב מביא עימו גם יתרונות תזונתיים. מוצרי חלב מספקים לגופנו באופן טבעי חלבון איכותי, סידן, מגנזיום, אבץ, ויטמין A וויטמינים מקבוצת B כולל ויטמין B12. כמות הסידן המומלצת ביום למבוגרים הינה 1,000-1,200 מ"ג ולמתבגרים 1,300 מ"ג. מוצרי החלב מהווים את המקור הזמין ביותר לסידן - מינרל חשוב לגופנו אשר נמצא בעיקר בעצמות ובשיניים, וחיוני לפעילות של שרירי השלד ומערכת העצבים, לבניית השיניים, ופעילות תקינה של הלב".

בכרמל מסבירים גם על מחלת האוסטיאופורוזיס שהינה דלדול של העצם: "העצם הופכת להיות פחות צפופה ולכן חשופה יותר לשברים. צפיפות העצם תלויה בחלקה ברמות הסידן והזרחן בגוף בנוסף למינרלים אחרים מהם בנויה העצם. כאשר העצמות מכילות פחות מינרלים מן הרצוי, הן מאבדות מחוזקן. אנחנו יכולים להפחית את הסיכון לאוסטיאופורוזיס ע"י אכילת כמות מספקת של סידן וויטמין D ביום וביצוע של פעילות גופנית".

עוד מציינים בכרמל כי ספיגת הסידן ממערכת העיכול טובה יותר בנוכחות ויטמין D . גוף האדם מסוגל לייצר בעצמו את ויטמין D ע"י חשיפה לשמש רבע שעה ביום או שניתן לקבל אותו ממזונות שעשירים בויטמין D כמו ביצה, דגים, וכבד. הויטמין נמצא בכמות קטנה במוצרי החלב.

כאמור מנהג האופייני לחג השבועות, המכונה במקרא "יום הביכורים" , הינו אכילת מוצרי חלב. "מחקרים רבים שבוצעו בתחום מוצרי החלב בשנים האחרונות מוכיחים כי ישנם יתרונות רבים באכילתם", מעדכנת שרייר. "מסקנות נוספות ממחקרים אפידמיולוגים היא שככל הנראה צריכה של מוצרי חלב מהווה גורם מגן מפני סרטן מעי הגס".

"החלב יכול לשמש גם כמשקה ספורט מעולה לאחר אימון גופני", מוסיפה שרייר ומציינת כי אנשים עם אי סבילות ללקטוז לא צריכים להימנע לחלוטין ממוצרי חלב, אלא יכולים לבחור מוצרים דלי לקטוז כמו: יוגורט, קוטג’, גבינות קשות ,חלב דל לקטוז וגבינה דלת לקטוז. "הרבה אנשים נמנעים מאכילת מוצרי חלב מהחשש שהם גורמים לייצור של ליחה או מחמירים סימפטומים של מחלות כמו אסטמה, אך טענות אלו לא הוכחו מדעית במחקרים".

בחג השבועות אנו אוכלים הרבה מוצרי חלב ויחידת הדיאטה של כרמל ממליצים "לצרוך מוצרים עם אחוזי שומן נמוכים. בכל מתכון בו יש גבינה שמנה או שמנת אפשר להחליף בלבן/יוגורט /גבינה 5% בלי לשנות יותר מדי את טעם הפשטידה או העוגה ולאכול בלי ייסורי מצפון".

 לחם בריוש
לקראת שבועות אספנו לכם כמה מתכונים נפלאים לשולחן החג באדיבותה של איילת מהמעדניה בבנימינה 

>  ישירות מהמעדניה

לקראת שבועות אספנו לכם כמה מתכונים נפלאים לשולחן החג באדיבותה של איילת מהמעדניה בבנימינה.

כיכר ברי

מתאים לשני סועדים
משך הכנה: 10 דקות
אפיה 175 מעלות כ-25 דקות
מצרכים:
בצק עלים מוכן
לכיכר 250 גר’ ברי מחלב בקר
שן שום פרוסה
עלה טימין
כף שמן זית
חלמון ביצה
מלח ים, פלפל שחור
כף שומשום וקצח

הכנה:
מרדדים עלה ומניחים מעליו את הברי נועצים את פרוסות השום בגבינה. מטבילים בפלפל ומעט מלח גס. מפזרים מעט מעלי הטימין. עוטפים את הגבינה כמו שק וצובטים לסגירה. ניתן להפוך כשהתפר כלפי מטה. בקערה מערבבים את שמן הזית והחלמון ומברישים את המאפה וזורים מעט שומשום וקצח. מניחים על תבנית ונייר אפיה. אופים עד הזהבה. מצננים מעט ופורסים. נהדר ליד סלט עלים טרי עם מעט פרי.

רביולי -ארוחה ב-10 דקות

רכיבים:

רביולי סלק טרי- קופסא
רביולי 4 גבינות - קופסא
100 גר׳ זיתי קלמטה
צרור קטן של פטרוזיליה
2 עלי מרווה
שן שום
רצועת אנשובי
פרמיזנו רג׳יאנו מגורר
גרידת לימון- כפית

הכנה:

במחבת ממיסים 50 גר חמאה. מועכים בעזרת הסכין את שם השום ומוסיפים. ואת רצועת האנשובי. עד להמסה. ומכבים.

ממלאים מים בסיר רחב. מוסיפים כפית מלח גס ומביאים לרתיחה. מוסיפים את הרביולי ומבשלים 3 דקות. עד שהרביולי צף. מעבירים את הרביולי למחבת ומבשלים על אש קטנה. מוסיפים את זיתי הקליטה הפרוסים. מטבלים בפלפל גרוס ומעט מאוד מלח (האנשובי והזיתים מלוחים מספיק). ומוסיפים לסיום פרמיזן מגורד ומעט פטרוזיליה לרעננות.

אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
זה רק אני והמכונית שלי – 3 עובדות על תאונה עצמית
מצטיינות הנשיא לשנת 2021
יוצאים לדרך: נבחר מתכנן לפארק הנחל – ’’הואדי’’
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

פרטי יצירת קשר: 04-6399917

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור