נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > טורים > "תזונה תחת לחץ"
12 למאי 2008
"תזונה תחת לחץ"
מערכת הגפן, 07/05/2008 - 18:02
במצבי לחץ קיימת נטייה טבעית לחזור להרגלים ישנים ופחות טובים שלנו.
לאלו שהחלו בשמירה על תפריט מסודר לפני פרוץ המצב הנוכחי ולאלה שזו הדרך הטבעית להם - הַמשיכו לשמור על גישה חיובית! כמי שמתגוררת בחיפה, התאמתי מייד את הרגלי ואת סדרי האכילה שלי ושל משפחתי למצב המתח והתנועה שלנו ללא שבירת כללי תזונה נכונה...

בתנאים של אי וודאות עדיף להקפיד על ארוחת הבוקר כמקור בסיסי ומזין לכל יום. עדיף ארוחת בוקר מלאה, הכוללת חלבונים (ביצים, טונה או גבינות) ופחמימות (לחם מקמח מלא וירקות חיים) - ארוחה כזו תרגיע ותזין לכל היום גם אם המצב לא יאפשר ארוחה מסודרת בהמשך.

כדאי לשתות הרבה מים. נוזל חשוב זה עוזר לנקות רעלים ולהחזיר נוזלים האובדים לגוף בזמן הלחץ דרך זיעה. אכילת ירקות מסוגים שונים תחזיר לגוף מלחים ותעזור לשמור על מאזן המינרלים הטבעי. ירקות אינם מכבידים לא בתחושה ולא במאמץ הנדרש ממערכת העיכול, הם אינם בעלי קלוריות ולכן לא יעמיסו על האיברים הפנימיים.

פירות מהווים מקור ראשוני לשמירה על כמות אנרגיה זמינה, בלי להיות קלוריים מדי, יחד עם זאת יש להימנע מאכילת יתר. כדאי להשתמש בפירות מזינים ומשביעים כמו תפוחי עץ, שזיפים, אגסים וכדומה המכילים כמות סיבים תזונתיים גבוהה שתורמת לפעילות מעיים מסודרת, סופחת רעלים אל מחוץ לגוף ומהווה מקור טעים, מזין ועשיר בויטמינים ותחליף ל"משהו טעים", בעיקר לילדים.

לגבי הפחמימות - נושא כאוב לרבים: לא להימנע מהם אלא לאכול כמות קטנה, עד שלוש פעמים ביום, אך רק פחמימות מורכבות, קרקרים ודגנים מלאים: בורגול, כוסמת, קינואה אורז מלא ולחמים מקמחים מלאים.

כדאי להימנע מאוכל שמן, מטוגן וכבד. אין הכוונה לוותר על אכילת בשר בכלל - איכלו בשר לא שמן, כמו עוף, ודגים.

חשוב לשמור על ארוחות מסודרות, אל תאכלו ללא הפסקה. מי שזקוק למשהו בפה, עדיף שיאכל כל מספר שעות אבל מעט. יש ללעוס את האוכל לאט ובסבלנות. לעיסה איטית תורמת לספיגה טובה יותר של המזון, מעודדת פעילות מעיים ומרגילה את הגוף לצרוך פחות מזון.

כל שגרה תזונתית קיימת, בתנאי שהיא הגיונית, עדיפה על מצב של כאוס תזונתי. יש לנסות להחזיק בה, ואם אכלתם משהו מתוק – איכלו מעט, תהנו מזה ואל תחיו בחרטות...

לי ולמשפחתי אני מכינה באופן קבוע תיקי אוכל למהלך היום והם נעים איתנו כחלק מההתמודדות עם השגרה והמציאות הנוכחית.


למי שנמצא בתנועה מתוקף תפקידו או עקב המצב, מומלץ להכין תיק עם מזון מתאים לו ולמשפחתו, וכך ימנע ממצבי רעב וחולשה מחוסר אכילה ומשבירת הרגלים בריאים.

בשבוע הבא: "עצירות - מדוע? טיפים למניעה והתמודדות"

ציפי בר, מרצה ומטפלת בתזונה הוליסטית וסינית,
מבעלי מרפאת בי ס.א.ן, רחוב רנ"ק 4, חיפה. טל. 04-8111244 , 054-7277318

אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
זה רק אני והמכונית שלי – 3 עובדות על תאונה עצמית
מצטיינות הנשיא לשנת 2021
יוצאים לדרך: נבחר מתכנן לפארק הנחל – ’’הואדי’’
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

פרטי יצירת קשר: 04-6399917

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור