נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > טורים > פחמימות
1 לאפריל 2008
פחמימות
מערכת הגפן, 01/04/2008 -
הפחמימות נחשבות לאב-מזון חשוב ומהוות את מקור האנרגיה הזמינה בגוף. כלומר הגוף יכול לפרק אותן במהירות לאנרגיה. כמות הפחמימות המומלצות ליום היא בין 55%-70% מכלל הקלוריות ביום, תלוי ברמת הפעילות הגופנית, ככל שהיא גבוהה יותר כך הוא זקוק ליותר פחמימות. קבוצת הפחמימות מתחלקת לפשוטות (חד סוכרים ודו סוכרים) ומורכבות (רב סוכרים). חשוב שעיקר הקלוריות יגיעו מהפחמימות המורכבות.
פחמימות פשוטות - נמצאות בכל המזונות המכילים סוכר לבן, קמח לבן ומוצריהם.
בין הפחמימות הפשוטות ניתן להבחין בין חד סוכרים ודו סוכרים.
חד סוכרים - גלוקוז: היחידה הבסיסית של הסוכר. הגוף משתמש בגלוקוז להפקת אנרגיה, בניית גליקוגן המשמש את השרירים כמקור אנרגיה. עודפי גלוקוז נאגרים בכבד כשומן למצבי חירום.
חד סוכר נוסף הוא הפרוקטוז: סוכר המצוי בעיקר בפירות ודבש.
דו סוכרים: סוכרוז - מורכב מגלוקוז ופרוקטוז.
                    לקטוז - סוכר חלב
                    מלטוז - סוכר לתת הנמצא בשעורה בעיקר.
החסרונות באכילת הפחמימות הפשוטות:
* נחשבות "אנרגיה ריקה" שאינה מספקת ויטמינים ומינרלים.
* מעלות את רמת השומנים בדם (טריגליצדירים).
לאחר ארוחה עשירה בפחמימות פשוטות קיימת הפרשה מוגברת של אינסולין לדם. על מנת לסלק את הגלוקוז ולהעבירו לרקמות הגוף, הפרשת אינסולין בכמות מוגברת לאורך זמן גורמת לחוסר רגישות של הלבלב (איבר המפריש אינסולין) והפחתה בכמות האינסולין המופרש. כתוצאה מכך רמת הגלוקוז בדם נשארת גבוהה והסוכר לא נכנס לתאים. כמו כן, יכולה להתפתח מחלת הסוכרת.
פחמימות פשוטות מספקות קרקע טובה להתרבות חיידקים, פגיעה במעיים, בחניכיים ובשיניים והרס של חיידקים פרוביוטיים.
פחמימות מורכבות - נמצאות במזונות המכילים דגנים שונים כולל הקליפות שלהם: חיטה מלאה, שיבולת שועל מלאה, שיפון מלא, אורז מלא וכו’.
קליפות הדגנים מכילות ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.
מורכבות מיחידות ארוכות של חד סוכר והן:
גליקוגן - מאגר אנרגיה שנמצא בשרירים ובכבד.
עמילן - נמצא בחיטה, שעורה, שיבולת שועל, תירס, תפוחי אדמה (נחשב כפחמימה פשוטה כיוון שאין בה סיבים תזונתיים).
תאית - סיבים תזונתיים המצויים בדפנות תאיהם של צמחים. האדם אינו מסוגל לפרק תאית אך הוא מנצל אותה לשיפור תפקוד מערכת העיכול על-ידי ספיגת כמויות גדולות של נוזלים, מה שמגדיל את נפח הצואה ומשפר יציאת רעלים החוצה.
 
החשיבות באכילת פחמימות מורכבות:
  • תחושת שובע לאורך זמן על-ידי הסיבים התזונתיים הסופחים כמויות גדולות של מים ומגדילים את נפח הקיבה.
  • חשיבות על בקרת המשקל וניקוי מערכת העיכול מפסולת. הסיבים סופחים שומנים, כולסטרול ורעלים הנמצאים בדם ומונעים מהם להיספג בדם.
  • מתעכלות לאט ומתפרקות לאט ולכן פחות אינסולין מופרש לדם ונמנעת ירידה מהירה של רמות הסוכר בדם.
  • משמשות את הגוף ליצירת אנרגיה ופחות נאגרות כשומן.
 
טיפ: החליפו את הלחם הלבן בלחם מחיטה / שיפון מלא בלבד וכן את האורז לאורז מלא.
על-ידי שינוי קטן זה הגוף מתפקד יותר מבחינה מטבולית.
 
הכותבת היא תזונאית במועדון הכושר Great-Shape בקניון אורות.
אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

פרטי יצירת קשר: 04-6399917

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור