נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > טורים > תיק החינוך
23 לאוגוסט 2013
תיק החינוך
ד’’ר שמי שגיב, 23/08/2013 - 05:48
בעיות גב בגיל מבוגר? היום מתחזקת המגמה ובה מדווחים ילדים על כאבי גב. עמוד השידרה מתפתח בשנות הילדות ולכן חשוב לשים לב למה שילדינו נושאים על הגב ובאיזו צורה. כמה טיפים ועצות כדי לשמור על הגב ( וקודם כל של הילדים).
התיק גדול מהילד, תחליפו ביה’’ס [צילום: אימג’בנק/thinkstock]

שנת הלימודים החדשה בפתח ובשיא עונת הנופשים והנסיעות למי בכלל יש זמן וראש לחשוב על ילקוטים, קלמרים, ספרים וכל האביזרים הנדרשים לבית הספר. מבין כל האביזרים, ילקוט הוא הפריט החשוב ביותר העלול להשפיע על בריאות הילד. לתוך ילקוט זה יצטרך הילד לדחוס את הספרים, המחברות, האוכל, המשחקים ומה לא, וכל זה על עמוד השדרה שעדיין לא הגיע לבשלות ולחוסנו הפיזי.

כיצד ילקוט זה עלול להשפיע על עמוד השדרה? על התפתחות הילד? והאם ניתן לעשות משהו בנושא? לרוב אנו מייחסים בעיות גב למבוגרים, אך בעיות גב מקורן בחלקן מהילדות, בליקויים בהתפתחות השלד והיציבה. בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מדאיגה בכאבי הגב בקרב אוכלוסיית הילדים. התורמים העיקריים להתפתחות כאבי גב בקרב ילדים הנם: חבלות (נפילה מאופניים, נדנדה וכו’), וישיבה מרובה (מול המחשב, טלוויזיה) ולרוב לקויה הגורמת לניוון שרירי עמוד השדרה ולליקויים בהתפתחות היציבה.

נוסף, נשיאת ילקוט מעבר למשקל המומלץ ובאופן לא נכון עלולה לתרום לעומסים המצטברים על גב ילדכם. כאבי גב הינם סימפטומים שלרוב אנו קושרים לבעיות בחוליות עמוד השדרה. אך לליקויים בעמוד השדרה יש השלכות מערכתיות וזאת מכיוון שחוט השדרה, מערכת העצבים, עובר בתוך תעלת עמוד השדרה.
גם בעיות ראייה, כאבי ראש, חולשה במערכת החיסון, בעיות עיכול, הפרעות קשב וריכוז ADHD, ותשישות יכולים להתפתח כתוצאה ממתח על חוט השדרה.

אז הורים, בדקתם שלילדכם יש מחברות, ספרים, קלמר וכל שאר הפרטים, אך האם בדקתם שלידכם יש ילקוט טוב? ושהילקוט מכוון? ושילדכם נושא את הילקוט באופן נכון? ומשקל הילקוט לא כבד מדי? בקניית ילקוט יש לשים לב לפרטים הבאים: הילקוט אמור להיות מותאם לגודל הילד, לילדי כיתות א-ד גובה הילקוט צריך להיות 38 ס"מ ורוחבו 26 ס"מ. רצוי שהילקוט יהיה עם גב קשיח והרבה מחיצות וזאת על מנת לפזר את המשקל ולחלק את העומס. רצועות הילקוט צריכות להיות רחבות ומרופדות, וזאת כדי למנוע לחץ על עצבי הכתפיים העלולים לגרום להרדמות הידיים.
 

יש לדאוג לכיוון הילקוט. רצועות הכתפיים אמורות להיות שוות באורכן וזאת כדי למנוע חוסר איזון בנשיאת הילקוט. הרצועות אמורות להיות מהודקות כדי להביא את העומס למרכז הגב ולא משוחררות מדי. לא מעט ילדים נוטים לשאת ילקוט במצב שבו הרצועות ארוכות יתר על המידה. מצב זה גורם להטיית הגב קדימה ובכך להעמסת יתר על הגב התחתון. את הספרים הכבדים יש לאכסן במחיצה הקרובה לגב והפריטים הקלים במחיצות החיצוניות.
נשיאת הילקוט. כמובן שיש לוודא שילדכם נושא את הילקוט על שתי הכתפיים ולא על כתף אחת מה שתורם לחוסר סימטריה ולנזקים ביציבה ובהתפתחות השלד.

בנוגע למשקל הילקוט, ההנחיות בנושא זה הן ברורות וחד משמעיות. ההוראות ממשרד הבריאות הן שמשקל הילקוט לא יעלה על 15% ממשקל הילד. כשאתם רואים שילדכם מתקשה להרים את הילקוט או שיציבתו משתנה והוא מתלונן על קושי וכאבים יש מיד להקטין את משקל הילקוט.

ילקוטים עם גלגלים וידית גרירה יכולים להוות פתרון לנשיאת ילקוט במשקל כבד במיוחד. אך גרירת הילקוט גורמת לפעילות א-סימטרית בעמוד השדרה ובהגיעו למדרגות נאלץ הילד לגרור את התיק באופן לא בריא ובכך להכביד על עמוד השדרה.

לסיום, הנה מספר עצות נוספות. מעבר לנשיאת הילקוט יש לוודא שילדכם לא מבלה שעות מרובות בישיבה מול המחשב או מול הטלוויזיה. כשמשכללים את כמות שעות הישיבה של הילד במהלך היום אנו מגיעים למצב שבו מרבית היום הילדים במצב ישיבה - בבית הספר, מול הטלוויזיה, מול המחשב והפלייסטיישן. ישיבה הינה המצב הכי פחות בריא לעמוד השדרה - היא גורמת לחולשה וניוון שרירי עמוד השדרה, ללחץ על הדיסק ולליקויים בהתפתחות היציבה.

בישיבה מול המחשב יש לוודא שמרכז המסך בגובה הסנטר ומקביל לחזה וזאת כדי למנוע את סיבוב הצוואר. גובה הכיסא אמור להביא את המרפקים לגובה השולחן (כך שהמרפקים ב-90 מעלות). הישיבה צריכה להיות זקופה ולא "להימרח", לא לאפשר לישבן לנוע קדימה.

קיים קשר ישיר בין עמוד השדרה והמצב הרגשי. כולנו מכירים כיצד עמוד השדרה מתקשח כשאנו במתח או כיצד עמוד השדרה כפוף כשאנו חשים עלבון. קשר זה כמובן פועל גם בכיוון ההפוך, אם עמוד השדרה יהיה כפוף כך גם ילדיכם ירגישו. למעשה עמוד השדרה, בגלל הקשר למערכת העצבים, הינו המראה לתודעתנו ומצבנו הרגשי ולכל זה יש השפעה מכרעת על התפתחות הדימוי העצמי של הילד.

לכן, יציבה נכונה הינה המפתח לבריאות עמוד השדרה; בריאות עמוד השדרה המפתח לבריאות חוט השדרה ומערכת העצבים; בריאות מערכת העצבים הינה המפתח לחיוניות, צמיחה והתפתחות בחיים.


ד"ר שמי שגיב – מומחה לרפואת ספורט. רץ אולימפי ואלוף ישראל לשעבר בריצת המרתון וטריאתלון.
www.shemidc.co.il

 

 

אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
זה רק אני והמכונית שלי – 3 עובדות על תאונה עצמית
מצטיינות הנשיא לשנת 2021
יוצאים לדרך: נבחר מתכנן לפארק הנחל – ’’הואדי’’
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

פרטי יצירת קשר: 04-6399917

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור