נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > טורים > כריכים – הדור הבא
23 לאוגוסט 2013
כריכים – הדור הבא
, 23/08/2013 - 07:38
שנת הלימודים בפתח וימי הסנדוויצ’ים חוזרים. הילדים לביה’’ס או לגן, ואתם בעבודה. כיצד תעשו את השנה הזו בריאה וטעימה? כמה רעיונות מעולים שיעזרו לכם כשהבטן תקרקר
סנדוויץ’ מעורר תיאבון [צילום:אימג’בנק/thinkstock]

עוד 3 ימים תנשום הארץ, או לפחות גזרת ההורים, לרווחה. תם החופש הגדול...לפחות עד העונג הבא, שמגיע השנה לפני שיספיקו לקרוא את רשימת הנוכחות, והוא החגים.

הפעם, אקדיש את הטור למזון שהילדים יכניסו אל פיהם במהלך שנת הלימודים.
נתחיל בבסיס, הלחם או הפחמימה עליה או אליה נכניס את הממרחים. אחרי שנים של אפיה עצמית של לחם / לחמניות/ פיתות, מקמח מלא ולבן (כוסמין אורגני), אני חייבת להודות – תש כוחי. דלקת שחטפתי בתעלה הקרפלית, בגלל קצת יותר מדי רפלקסולוגיה, אילצה אותי להיכנע לגורלי ולהתחיל לקנות את הפחמימות הללו. תחושת כישלון קלה אופפת אותי כשאני מודה בזה, אבל אפילו אמא שלי האלופה, קנתה את הלחם אותו אכלנו, אז לדעתי אני יכולה להמשיך ולנשום בנחת.

שלוש המלצות לי אליכם, בגזרת הלחם- מאפיית מקסים בזכרון יעקב ומאפיית בורקין בבנימינה, מכינות לחם איכותי, עם מחמצת, שילדים בהחלט יכולים להתחבר אליו. למי שחפץ בלחמניות, הלחמניה המלאה הכי שווה בהפסקה, היא של מאפיית אנג’ל, שעושה היטב את העבודה. ואם פיתה היא החברה שלכם, מוצר חדש, של מאפיית אגמי, המשווקת גם ברמי לוי, פיתה חביבה, לא גדולה מדי, מקמח מלא, 88 קלוריות ושמה, ’פיתה קלה ביס’.

המוצרים הלבנים הקלאסיים אותם אנו מכירים שנים ארוכות, אינם מיטיבים עם מערכת העיכול, משק האנרגיה שלנו ועלולים לפגוע במערכת העצבים. איך? פירוק של מוצרים המכילים קמח לבן, ’השודד’ מהגוף ויטמיני B.
ויטמיני B אחראיים על מה שתיארתי קודם: משק האנרגיהבגופינו ותפקוד מערכת העצבים. אז או שתאכלו לבן ו’תווספו’ את עצמכם בויטמיני B, או שתעברו למלא שיעניק לכם סיבים תזונתיים, ישביע לזמן ארוך יותר ויעזור למערכת העיכול להתרוקן במקום לצבור זבל, תרתי משמע.

אגב ויטמיני B, רק לסבר את האוזן לגבי מידת חשיבותם. זוכרים את אסון רמדיה? ילד אחד ניצל מהפגיעה, כיוון שאכל במבה שתוספה בויטמיני B, שהיו חסרים בפורמולה.
מה עושים עם ילד שמתעקש על לאכול ’לבן’? מנסים לשכנע. מראים דוגמה אישית, הולכים יחד למרכול, בוחנים ובוחרים את מה שנכנס לעגלת הקניות.

ועכשיו: מה שיעלה או ייכנס לפחמימה.
חביתה מטוגנת בכפית שמן בכבישה קרה (טיגון עדין בטמפרטורה בינונית), יכולה להיות בחירה בהחלט טובה וחביבה על ילדים רבים.
טחינה, מבחינתי אמורה להיות זמינה בכל בית. לאחר מחקר הטחינה בכלבוטק, אנחנו עברנו לאלה המומלצות (המותג ואחווה). טחינה ניתן להכין באופן הכי פשוט, עם מים, לימון ומלח, אפשר גם לגוון. אני למשל מכניסה למעבד המזון קצת עלי מורינגה, או רבע סלק ושן שום, או פטרוזיליה, או כוסברה, כמון, שווה לנסות בארוחת ערב אחת. טחינה כחומר גלם, עם גיוונים ולראות איזה טעם קולע לחיך של כולם ולהתחיל להכניס ממנו לכריכים.
גבינות עיזים, נכון, הן קצת יותר יקרות מאלה של הבקר הרגיל, אבל הן יותר מותאמות למערכת העיכול של בני האדם. יש מבחר גדול שלהן. פיתה מקמח מלא, עם פרוסות לא עבות של גבינת עיזים מלוחה ומלפפון ירוק בצד, נשמע לי כמו ארוחה מצוינת.

חומוס ביתי, או חומוס גרגירים, (מתכון בהמשך), יכול להשביע ילד רעב בצורה הכי טובה שיש.
אבוקדו בעונה, ביצה קשה, לילדים שאוהבים: אפשר להרתיח כמה ביצים קשות יחד, לאחר הצינון, אני נוהגת לצייר סמיילי על הביצים הקשות, להחזיר למקרר ואז יש ארוחה בשנייה.

רעיונות לארוחות צהרים קלות.
הפיתה המלאה עליה כתבתי קודם לכן, יכולה לאכלס גם חזה עוף, טחינה וחציל אנטי פסטי ולהוות ארוחת צהרים לתלמידים בוגרים שמסיימים את יום הלימודים בשעה מאוחרת. (אם לא אוהבים חציל, אז לא חייבים, אבל השילוב הזה נותן סוג של סביח טעים במיוחד).

תרמוס אוכל שניתן להשיג כיום בחנויות המתמחות, אפשר למלא בפסטה ברוטב עגבניות, מרקים (עוד מעט מתחיל הסתיו), או כל מה שנשאר מהבישולים של יום שבת. מחממים במיקרו ומכניסים לתרמוס.
דרך אגב, כל היופי הזה, בהחלט יכול להיות מיושם גם עלינו, ההורים המרוטים ששמים את עצמנו מטה מטה בשרשרת המזון. גם לנו עדיף לא לקנות משהו מוכן, אלא להכין בבית ולקחת איתנו.
ולגבי הכריכים של הילדים, ניתן בהחלט להעביר את האחריות להכנתם – אליהם. אפשר גם בערב שלפני, לא קורה שום אסון. בקיצור, בואו ונחזיר את האחריות למה שאנו מכניסים לפה שלנו - לעצמנו.

ועוד מילה על ירקות ופירות. חובה שבארוחות יהיו איזשהם נציגים של משפחת הירקות או הפירות, עדיף שניהם. נסו לשכנע את עצמכם ואת הילדים לאכול ראשית את הפרי, גם בתחילת ארוחות גדולות. פרי ש’נתקע’ בקצה מערכת העיכול, אם אוכלים אותו כקינוח, מתפרק מהר יחסית ותוסס לו שם. אם תאכלו אותו ראשון, הוא יתפרק ויצא ולא יגרום לבעיות עיכול, גזים, נפיחות, כבדות, מוכר?
קראתי בזמן האחרון משפט שמאוד מצא חן בעיני: אל תכניס לפה שלך, מה שסבתא שלך לא הייתה מזהה.
שתהיה לכולנו שנה פורה, נעימה, רגועה, עם אוכל שמוכן בבית ואינו מכיל ’הפתעות’ שאינן מיטיבות עימנו.

חומוס ביתי – המתכון
משתתפים:
1/2 ק"ג גרגירי חומוס אורגני
טחינה – על פי הטעם
מיץ מלימון אחד
מעט מלח
 

אופן ההכנה:
משרים לאחר ששוטפים את גרגירי החומוס למשך יממה. כדאי להחליף את המים כל חצי יום.
מכניסים לסיר מלא מים את הגרגירים ומרתיחים למשך 3 שעות את גרגירי החומוס. בתחילה עד לרתיחה עם מכסה פתוח ואז מכסים ומנמיכים את האש. עכשיו מחלקים לשקיות ניילון ומקפיאים על פי מנות, בערך 5 מנות (כוס מידה בכל שקית).
את הכמות שמתכוונים לעבוד איתה – כמובן שלא מקפיאים...
מכניסים את כוס הגרגירים המבושלים למעבד מזון עם מיץ הלימון, 1/2 כוס טחינה, מעט מלח ו1/2 כוס מים ומעבדים עד לחלקות. אם חסרים מים, אפשר להוסיף. צריך לזכור שהחומוס מתקשה במקרר.
היתרון של הקפאת החומוס במנות הינה זמינות מקסימה. אם בא למי מבני הבית חומוס ביתי ונעים, הוא מוציא שקית של חומוס, מרתיח את הגרגירים במים רותחים (בלי השקית) ומכין על פי ההנחיות שפורטו מעלה. נטו עבודה אולי 5 דקות.
 

שתהיה לכולנו שנה טובה וחביבה.
 


לימור עברון גילת
מנחת קבוצות תמיכה להרזיה
ועדיין ממתינה למבחן ההסמכה לנטורופתיה.
054-6476523

אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
זה רק אני והמכונית שלי – 3 עובדות על תאונה עצמית
מצטיינות הנשיא לשנת 2021
יוצאים לדרך: נבחר מתכנן לפארק הנחל – ’’הואדי’’
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

פרטי יצירת קשר: 04-6399917

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור