נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > טורים > על הקשר בין אמהות, ואכילה מוגזמת
19 לנובמבר 2010
על הקשר בין אמהות, ואכילה מוגזמת
, 19/11/2010 - 09:46
הפסיכואנליטיקאי הבריטי דונלד ויניקוט טבע את המונח ’good enough mother’. בתמצות גדול: האם הטובה דיה, איננה זו שמספקת את צרכי התינוק כל הזמן, אלא דווקא זו הקשובה לצרכיו ומספקת אותם בזמן הנכון ובמידה המדויקת. אני זוכרת את דונלד ויניקוט מלימודי הפסיכולוגיה שלי, בעודי רווקה ונטולת ילדים, כמישהו מנחם שאומר לי באופן בראשיתי: לא תוכלי להיות מושלמת כאימא, אבל טוב תעשי, אם תנסי כמיטב יכולתך.
אכילה מוגזמת?!
האם זה אומר שישנם דברים שלא אוכל לאכול לעולם? האם אני כה חלשה שאוכל יכול לנצח אותי?

לימור עברון גילתאני זוכרת את דונלד ויניקוט מלימודי הפסיכולוגיה שלי, בעודי רווקה ונטולת ילדים, כמישהו מנחם שאומר לי באופן בראשיתי: לא תוכלי להיות מושלמת כאימא, אבל טוב תעשי, אם תנסי כמיטב יכולתך.

גדלתי והפכתי לאם והזמן שעובר רק גורם לי לרצות לחבק את האיש החכם הזה, שנפטר לצערי כבר בשנת 1971, לא לפני שהותיר לעולם משנות סדורות ומרתקות.

כמי שרזתה לפני כ - 17 שנה 60 ק"ג ושומרת על ההישג מאז, ברור שאוכל היה, הווה ויהיה Issue עבורי, כל עוד אני דורכת על האדמה הזאת.

שמתי לב במהלך השנים, שישנם סוגי מזון, אותם אני לא מסוגלת להפסיק לאכול, בלי קשר לרמת הרעב שלי. אולי בגלל חומרים שמוחדרים למזון או המתוק שמטבע קיומו רק ’מכריח’ את הלקקן לאכול עוד ועוד ממנו. זה לא ממש משנה למה אלא עצם האבחנה היא המשמעותית. ישנם מזונות מסוימים שמכניסים אנשים מסוימים לסחרור קולינארי ושסופו מי ישורנו.

Having said that, שם אותנו במקום משונה ומוזר. והאם זה אומר שישנם דברים שלא אוכל לאכול לעולם? האם אני כה חלשה שאוכל יכול לנצח אותי?

ובכן, התשובה לשתי השאלות, בהנחה שאני רוצה לשמור על עצמי ולא להשמין חזרה לעולם, היא - כן! עצם ההכרה בנקודות החולשה האלה, הינה כוח רציני. בהיותי מנחה ומובילת שינוי בחייהם של אנשים בתחום האוכל כבר כמעט שני עשורים ואף מתמודדת לוחמנית בעצמי, ועם עצמי, גיליתי את ה’אוכל הטעים דיו’.

ה’אוכל הטעים דיו’ הינו האוכל המושקע, הבריא, המשביע והחשוב מכל: הטעים, אותו אני יכולה לאכול, מבלי ’ליפול’. אוכל שניתן לכמתו למנות ולאכול ממנו כפי צרכיו של הגוף.

לדוגמא: חצי חבילת חטיף בוטנים קטנה, מקבילה לכמות הקלוריות של מנת פחמימה. אישית, מעולם לא נתקלתי במי שהצליח לאכול חצי חבילת במבה- שובע, אין בה, רק רצון לעוד. לכן, אולי זה אינו התחליף שרצוי להשתמש בו. כתחליף, פרוסת לחם כוסמין או שיפון מלא, יעשו את העבודה ובגדול.

כמה מילים על הדגנים המלאים: הם ’אוכל טעים דיו’ קלאסי. פחות טעימים מחבריהם הלבנים, יותר משביעים, ממלאים וענייניים. הסיבים שבהם מחוללי בריאות למערכת העיכול, עד כדי כך ששווה להתפשר על הטעם. איך מוצאים את הגבול האישי של כל אחד ואחד? ניסוי וטעייה, תהיה ושינוי.

לפעמים גם מאכלים שנחשבים ’כשרים’ לדיאטה, עלולים לגרום לצריכה מוגזמת. דגני בוקר למשל, שהיד בהם ’קלה על ההדק’. לפעמים רק החלפת סוג המותג, כבר עושה שינוי ומסוגלות לתיחום המנה. בדרך כלל קל יותר לא לטעום מאשר להפסיק לאחר הטעימה.

סיכום:

ישנם מזונות שהם ’לא חברים’ ורצוי שיצאו מהבית, גם אם לא כולו ’מגה דאייט’. מומלץ שאלה הבאים במקומם יהיו בריאים, מלאים, (לא לבנים) ופחות קורצים.

המתכון להיום הינו ’מזון טעים דיו’ - קלאסי.

חסה ממולאה - (מחשי)
משתתפים:

רוטב עגבניות, לפי הטעם והגיזרהחסה מופרדת לעליה
כוס אורז מלא מושרה במים לכמה שעות
250 גר’ שוואמה הודו נקבה - טחון
בצל גדול
4 שיני שום
תבלינים על פי הטעם
לרוטב העגבניות:
כף רסק עגבניות
3 כפות עגבניות מרוסקות
המתקה על פי הטעם והגזרה
מלח
2 שיני שום כתושות
פלפל שחור
מים

אופן ההכנה:
במחבת רחבה, בתוך כפית שמן, (מכבישה קרה כמובן), מאדים את הבצל והשום כשהם קצוצים לקוביות קטנות. לאחר כמה דקות, מוסיפים את בשר השווארמה ומערבבים עד שמשנה את צבעו. מוסיפים את כוס האורז וממשיכים לערבב עוד כמה דקות. אני מוסיפה גם כפית אבקת מרק Voggel, (ניתן להשיג בניצת הדובדבן) ומעט מים.

מאחר וזה שלב מעט מעצבן, אני נוטה לעשות כמות כפולה ומקפיאה עד לפעם הבאה. המילוי מוכן.

פורסים 2 עלי חסה כך שיגבו אחד את השני. שמים 2 כפות מהמילוי ומקפלים: צד ימין, צד שמאל, למטה ולמעלה, (כמו מעטפה או עלי גפן) ואז מניחים בעדינות כשהקיפול בתחתית סיר רחב.

במידה ונשאר מילוי, גלו יצירתיות ומלאו פלפל נטוש שנותר במקרר או קישוא שאיבד את הסומק בלחיים. ייתכן וחלק מהמילוי יחמוק החוצה אך זה לא נורא.

למהדרין, אפשר להרתיח את כל חומרי הרוטב ואז ליצוק על המחשי. ואני, שמה הכל בסיר, בלי שלבי ביניים ומקווה לטוב. כדאי רק לוודא שהרוטב מגיע לתחתית הסיר שאם לא כן, עלולה כל הכבודה הזו להישרף.המחשי אמור להיות עד חצי גובהו, עטוף ברוטב. מביאים לרתיחה ואז על אש נמוכה, מבשלים כשעה.

הבטחתי הסבר מדוע המתכון הזה בריא במיוחד. ראשית, אורז מלא ולא לבן. שנית, עגבניות מבושלות שמעניקות לגוף אנטיאוקסידנט בשם ליקופן. שלישית, בשר ההודו, בעיקר אם הוא נקבה, עשיר בחומצת אמינו בשם טריפטופן שהוא חומר הגלם ממנו נוצר הסרוטונין במוח - חומר שקשור לרוגע, למצב הרוח וספיגתו מיטבית דווקא בנוכחות פחמימות.

הללויה.

מאחלת לכם שגרה מבורכת לפני הגעת חג הסופגניות והשמן שלצידו.

לימור גילת
מנחת קבוצות תמיכה להרזיה - קהילה תומכת הרזיה
אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
זה רק אני והמכונית שלי – 3 עובדות על תאונה עצמית
מצטיינות הנשיא לשנת 2021
יוצאים לדרך: נבחר מתכנן לפארק הנחל – ’’הואדי’’
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

פרטי יצירת קשר: 04-6399917

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור