נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > טורים > תפסיקו להתגונן
19 למרץ 2010
תפסיקו להתגונן
ד’’ר שמי שגיב, 19/03/2010 - 10:57
אנחנו לא תחת מתקפה. אפשר לנשום עמוק, לייצב את הגוף ולהתחיל להחלים ולרפא את עצמנו. צריך רק להגביר את המודעות ולהקשיב לגוף. ברמה הבסיסית, גופנו בנוי להישרדות. לשם כך הוא מצויד במערכות הגנה מפני תוקפים חיצוניים ופנימיים. למערכת ההגנה מתוקפים חיצוניים אנו קוראים "ברח או הילחם" או"fight or flight" שנועדה לאפשר לנו להתמודד עם איומים כמו תקיפה, מלחמה וכל איום חיצוני הנתפס כמסכן חיים.
תפסיקו להתגונן
למרות שבתפיסה, אנו יכולים לראות עצמנו רגועים ושלווים לכאורה, בסופו של דבר, הגוף אומר את האמת.

ד"ר שמי שגיבברמה הבסיסית, גופנו בנוי להישרדות. לשם כך הוא מצויד במערכות הגנה מפני תוקפים חיצוניים ופנימיים. למערכת ההגנה מתוקפים חיצוניים אנו קוראים "ברח או הילחם" או"fight or flight" שנועדה לאפשר לנו להתמודד עם איומים כמו תקיפה, מלחמה וכל איום חיצוני הנתפס כמסכן חיים.

מערכת ההגנה השנייה שומרת על בריאותנו מפני מזיקים פנימיים כמו מיקרובים, מזהמים ונזקים המתפתחים בתוך גופנו. מערכת זו ידועה גם כמערכת החיסון או מערכות הריפוי וההחלמה.

במהלך החיים והיומיום גופנו נמצא תחת עומסים שונים ומגוונים, פנימיים וחיצוניים, ויש צורך בניהול והקצאת משאבים מתוזמנים למערכות ההגנה והריפוי. זאת משום שמערכות אלו אינן יכולות לפעול בו זמנית, כשמערכת ההגנה מפני תוקפים חיצוניים נמצאת בפעולה, מערכות החיסון והריפוי מפסיקות את פעילותן.

הגיוני, כשאנו מול סכנה קיומית מיידית, אין זה הזמן להתעסק עם איזה מיקרוב המתפתח בגוף. למערכת ההגנה החיצונית יש עדיפות על מערכת ההגנה הפנימית ויכולת מערכת החיסון והריפוי להיכנס לפעולה תלויה בכך שמערכת ההגנה "fight or flight" כבויה.

כתגובה לאיום חיצוני, הדם זורם מהאיברים הפנימיים (עיכול, כבד) משונע לשרירי הרגליים כדי שנוכל לברוח מהר. פעולות העיכול פוסקות מיד, פעילות הכבד בנטרול רעלים וסילוקם מהגוף מושבתת ומערכת החיסון משתתקת. זרימת הדם למוח פוסקת ואנו פועלים כתגובה לסכנה.

הורמוני דחק, אדרנלין וקורטיזול שמופרשים בגוף תורמים לעלייה בייצור האנרגיה ולהתנהגות אגרסיבית. וזו רק רשימה חלקית. מערכת ההגנה בנויה לפעול לזמן קצוב בגלל העלות האנרגטית והשחיקה ולהתנהלות כזו יש מחיר גם ברמה הפסיכולוגית וההתנהגותית, כמובן.

את המעבר בין שתי מערכות אלו מנהלת מערכת העצבים האוטונומית. מערכת זו בנויה מהמערכת העצבים הסימפתטית שאמונה על מערכת ההגנה ומהמערכת הפארה-סימפתטית שאמונה על הפעלת מערכות הריפוי. במצב בריא ואידיאלי מערכות אלו יכולות לעבור ממצב למצב באופן מיידי בהתאם לצרכים.

מערכות אלו, אגב, גם נתונות להשפעתו של השעון הביולוגי. במהלך היום כשאנו עירניים ודרוכים, המערכת הסימפתטית פעילה יותר ובלילה המערכת הפארה-סימפטטית נכנסת לפעולה.

עומסים, מתחים וטראומות עלולות לגרום למערכת הסימפטטית להישאר בפעולה 24 שעות ביממה ואנו מתרגלים לחיות כך בלי להיות מודעים למצב.

מצב שכזה, אם נימשך לאורך זמן עלול לשחוק את הגוף ולא לאפשר את החלמתו וריפויו, עד שנמצא עצמנו עייפים, תשושים וחולים. באנגלית, המילה מחלהDis-Ease , אין-נוחות. שיטת טיפול חדשנית בכירופרקטיקה Network spinal analysis מתמקדת בהסרת מתחים ממערכת העצבים. מערכת העצבים משתחררת מהדפוסים המגננתיים ועוברת להתנהלות רגועה יותר ובריאה יותר.

דרך מערכות החישה, בעיקר ריח, שמיעה וראיה אנו קולטים את רחשי הסביבה ובעזרתם מערכת העצבים האוטונומית מקבלת החלטה כיצד לפעול. רוב הטריגרים נרכשים. כילדים, אנו למדים כיצד להגיב לאירועים על פי תגובת הסביבה ובעיקר ההורים. מכיוון שהתגובה לגירויים חיצוניים אוטומאטית, ורצוי שכך, לפחות בזמן שאין ממש סכנה יש צורך להגביר את רמת המודעות לגופנו.

כשאנו במגננה המיקוד הוא כלפי חוץ וכדי שנוכל להחלים, המיקוד צריך להיות פנימה, לגופנו. כשאנו במגננה אנו מפסיקים לחוש את גופנו וכדי להחלים יש צורך להתעורר. כשאנו במגננה אנו פועלים מתוך תגובה, כדי להחלים יש להקשיב לגוף.

למרות שבתפיסה, אנו יכולים לראות עצמנו רגועים ושלווים לכאורה, בסופו של דבר, הגוף אומר את האמת. שימו לב לשרירים, האם הם נוקשים או רפויים? שימו לב לנשימתכם, האם היא מהירה ורדודה או איטית ועמוקה? שימו לב לתגובתכם לאירועים וכיצד זו גורמת לכם להרגיש? אני משוכנע שרק כתוצאה מקריאת שורות אלו, שיניתם את יציבתכם ונשימתכם נעשתה רגועה יותר. בדיוק כך, מה שמפסיק את הניהול המגננתי, אוטומטי, זו המודעות לגופכם וכך מערכת העצבים עוברת למצב פארה-סימפטטי, מצב של ריפוי והחלמה.

ניתן להגביר את רמת המודעות והערנות לגופינו בעזרת "סימני דרך" שיזכירו לנו במהלך היום לשים לב. על מסך המחשב, שולחן העבודה, ברכב, ליד הטלוויזיה או אף על היד, הניחו סימן שיזכיר לכם לשים לב לגופכם. אם לא נהיה מודעים לגופנו - לא נהיה מסוגלים להיות מודעים לחיינו. המודעות לגופנו מפסיקה את הניהול המלחמתי ועוברת לניהול החלמתי.


ד"ר שמי שגיב הוא כירופרקט, מנהל "שגיב כירופרקטיקה, המרכז לרפואה שלמה" והכירופרקט של נבחרת ישראל ואתלטיקה
אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
זה רק אני והמכונית שלי – 3 עובדות על תאונה עצמית
מצדיעים ל- 2,932 חיילי וחיילות המילואים מהמושבה
הרוג ופצועים בתאונה בכניסה לזכרון-יעקב
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

פרטי יצירת קשר: 04-6399917

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור