נצפים ביותר
נושא נבחר
אירועי תרבות היום
לא מוגדרים כרגע אירועים
גפן מגזין המושבות > טורים > אפשר לצאת מהלחץ
20 למרץ 2007
אפשר לצאת מהלחץ
מערכת הגפן, 20/03/2007 -
מצב הלחץ (הסטרס) הפך להיות חלק בלתי נפרד מחיינו. הדרישות הגבוהות של החברה, המרוץ אחרי, הרצון להספיק - כל זה מביא אותנו למצב של לחץ ומתח מתמשכים. כשלעצמו מצב של סטרס זמני איננו מזיק ואפילו יכול להיות גורם חיובי, כאשר הוא מופיע כתגובה לאירוע חד פעמי החולף תוך פרק זמן קצר. לדוגמה, לחץ של מבחן, משימה קשה או פעילות גופנית. הגוף מפריש הורמונים אדרנלין ונור-אדרנלין. תגובה זו עוזרת להתמודד טוב יותר עם הבעיה, משפר את הריכוז ומבהירה את החשיבה.
התגובה הפיזיולוגית למצב הלחץ התפתחה במשך אלפי שנות אבולוציה והיא, למעשה, זאת שאפשרה הישרדות של המין האנושי. בזמן הלחץ מופרשים הורמונים מיותרת הכליה ומיותרת המוח וזה גורם לשינויים פיזיולוגיים שונים, כגון: הספקה מוגברת של אנרגיה ודם לשרירים, כלי הדם בידיים ורגליים מתכווצים, קצב לב מוגבר, נשימה מהירה, חלה אגירת נתרן ונוזלים, עליית הסוכר בדם, הפסקת פעילות העיכול.
מחקרים שבדקו את ההשפעות הפיזיולוגיות והנפשיות של "סטרס" על פעילות הגופנית הראו שיפורים משמעותיים בהרגשה הכללית ושיפור יכולת של הגוף והמוח, להתמודד עם מצבי לחץ ומתח. אבל כאשר מדובר במצב של לחץ (סטרס) מתמשך התמונה משתנה מקצה לקצה.
היכולת של הגוף להגיב למצב של סטרס ולחזור מהר לאיזון מכריעה לשמירה על הבריאות. אחרת זה מזכיר מצב, של פול גז בניוטרל . ברור שאחרי זמן מה משהו משתבש ומתקלקל. אותו דבר קורה גם עם הגוף שלנו! האיזון ההורמונאלי משתבש, מאגרים של הגוף מתדלדלים, רמת הרדיקלים החופשיים עולה, נוצר דיכוי של מערכת החיסון.
בשנים האחרונות, מחקרים רבים הראו קשר בין לחץ להתפתחות מחלות כגון: מחלות לב,  יתר לחץ דם, השמנת יתר, כיבים בקיבה, אלרגיות, אסטמה, סוכרת, מחלות אוטו-אימוניות ואפילו סוגי סרטן שונים.
ביוגה קיימים אין-ספור טכניקות פשוטות ומועילות להפחתת הלחץ. אחת מהן אציג כאן: נשימה עם הבטן - נשימה סרעפתית. בהתחלה מומלץ לשכב על הבטן ולנפח אותה כמו בלון. להשתדל שרק הבטן תשתתף בנשימה. להתרכז בטבור. אחרי כמה דקות של תרגול אפשר לנסות לנשום בישיבה. להשתדל שהשאיפה תגיע בתחושה עד הגב התחתון או עד האגן (עם זה לא יוצא אל תשברו את הראש ותמשיכו לתרגל ובאחד הימים זה יגיע) בד"כ לומדים מהר מאוד לנשום בצורה זו ומצליחים לעשות נשימה זו בכל מקום. תינוק נושם עם הבטן והוא יודע לנשום נכון. אבל החיים מלמדים אותו עם הזמן לנשום בצורה לא נכונה. כאשר בן-אדם בלחץ הוא מתחיל לנשום עם פלג גוף עליון ולאט לאט מתרגל למתח ונשימה שטחית זו. הנשימה הזאת היא מאוד טובה גם למערכת העיכול כי אנו תוך כדי הנשימה מעסים בעדינות את הבטן. היא מצוינת גם ללב כי הסרעפת עוזרת ללב להזרים את הדם. היא טובה לבעיות נשימה ומפחיתה את הלחץ. מומלץ ביום לנשום כ-10-15 דקות ברצף על מנת להגיע לתוצאות רצויות.
 
הרבה בריאות ושלווה.
מועדון "ספורט-לייפ"
טל. 1-700-701-501
 
אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
גפן מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב

פרטי יצירת קשר: 04-6399917

© 2006-2016 כל הזכויות שמורות
קישורים מהירים
> אודות גפן מגזין המושבות
> צור קשר עם גפן מגזין המושבות
> פרסם בגפן מגזין המושבות
> רשימת תפוצה
> כתבות
> חדשות
> תרבות ובידור